dc.contributor.author | Karaer, Dürdane | |
dc.date.accessioned | 2022-01-21T13:17:10Z | |
dc.date.available | 2022-01-21T13:17:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11363/3258 | |
dc.description | Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ ALİŞAN BURAK YAŞAR
Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Psikoloji = Psychology
Dizin:Bağımlılık = Dependency ; Psikososyal uyum = Psychosocial harmony ; Sosyal medya = Social media | en_US |
dc.description.abstract | Sosyal medya; bireylerin (ergen, genç, yaşlı)gündelik hayatta ulaşım
sağlayabileceği, her anında aktif olabileceği, hayatlarının her kısmını(kültürel, sosyal,
ekonomik, siyasal) etkileyecek bir platform haline gelmiştir. Hem bireyin istek ve
ihtiyaçları için hem de zorunluluk sebebiyle kullanılan sosyal medya bir çeşit
bağımlılığa ortam oluşturabilmektedir. Problemli sosyal medya kullanımı konusunda
en riskli gruplardan biri üniversite öğrencileri olduğundan, bu grup araştırma grubu
olarak seçilmiştir. Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal medya
bağımlılık düzeyleri ile davranış ve uyum sorunları ilişkisini tespit etmektir.
Araştırmanın örneklemi 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul Gelişim
Üniversitesi Psikoloji bölümünde öğrenim gören 163 öğrencidir. Örnekleme
seçiminde basit rastgele örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada sosyal medya
bağımlılığına ait veriler “Sosyal Medya Bağımlılığı-Yetişkin Formu” (Şahin& Yağcı,
2017), davranış ve uyum problemlerine ait veriler ise “Uyum Ölçeği-Üniversite
Formu” (Prof. Dr. Adnan Kulaksızoğlu, Uzm. Bülent Dilmaç, Dr. Halil. Ekşi, Uzm.
Mustafa Otrar) ile toplanmıştır. Demografik değişkenler(Yaş, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi,
Akademik Başarı, Not Ortalaması, Sosyal Medya Kullanım Süresi)’e ilişkin verileri
toplamak için ise “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Araştırmada veri toplama araçları ile elde edilen verilerin çözümlenmesi “SPSS
STATİSTİCS 20.00” paket programı kullanılarak bilgisayar ortamında
gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi için Mann Whitney U Testi, Kruskall Wallis
Testi, İkili Karşılaştırma Yöntemi kullanılmıştır. Boyutlar arasındaki ilişkinin
incelenmesi için Sperman Korelasyonu kullanılmıştır.
Araştırmanın sonuçları doğrultusunda sosyal medya bağımlılığının demografik
değişkenlerden yaş, yıllık kullanım süresi, günlük kullanım süresine göre farklılaştığı
tespit edilmiştir. Bununla birlikte sosyal medya bağımlılık düzeyleri yüksek ve çok
yüksek olan grubun çok düşük bağımlılığı olan gruba göre daha fazla oranda uyum
sorunu yaşadığı görülmüştür. | en_US |
dc.description.abstract | Every individüalist (adolescent, young, middle age can use actively social
media, elderly) in daily life, and Social media can affect every part of people’s life
(cultural, social, economic, political). For this reason, both the wishes and needs of the
individüalist and the use of social media when necessary creates an environment for
social media addiction.University student's are one of the most risky groups in social
media usage.Therefore we selected for research abouth the university students problem
of social media addiction. With this research, we purposed it to determine the
relationship between social media addiction levels of university students and their
behavioral and adaptation problems.
The sample of the study comprises 163 students studying at the Department of
Psychology at Istanbul Gelisim University. We used simple random sampling method
in sample selection. The data on social media addiction in the research are calling ‘’
Social Media Addiction-Adult Form ‘’ (Şahin Yağcı 2017) and data on behavior and
adaptation problems are ‘’ Adaptation Scale University Form (Prof. Dr. Adnan
Kulaksızoğlu, Exp. Bülent Dilmaç, Dr. Halil. Ekşi, Exp. Mustafa Otrar). “Personal
Information Form” was used to collect data on demographic variables (age, gender,
class level, academic achievement, grade average, duration of social media usage
(years) social media usage time (daily).The analysis of the data obtained by data
collection wherewithal in the research was carried out in the computer environment by
using the “SPSS STATISTICS 20.00” package program. For the analysis of the data,
Mann Whitney U Test Kruskall Wallis Test all pairwise method was used as a pairwise
comparison method. Spermann Correlation was used to examine the liaison between
dimensions.
In accordance with the research results, it was determined that social media
addiction differs from demographic variables according to age, annual use, and daily
usage time. In connection with this, it observed that the group with high and very high
social media addiction levels had higher levels of adjustment problems compared to
the group with very low addiction. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Sosyal medya | en_US |
dc.subject | Bağımlılık | en_US |
dc.subject | Davranış ve uyum sorunları | en_US |
dc.subject | Social media | en_US |
dc.subject | Dependency | en_US |
dc.subject | Behavior and compliance problems | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin davranış ve uyum problemleri ile ilişkisi | en_US |
dc.title.alternative | The relationship of university students social media addiction levels with behavior and adaptation problems | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |