Ergenlerde başarı odaklı motivasyon düzeyi ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Sınav kaygısı öğrencilerin sınav öncesinde öğrendikleri bilgileri sınav sürecinde
hatırlamalarını engelleyen ve öğrencilerin becerilerini etkin şekilde
kullanamamalarına yol açan önemli bir sorundur. Bu araştırmada; lise öğrencilerinde
başarı odaklı motivasyon ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmamızın örneklemini İstanbul ili Bayrampaşa İlçesi’ndeki
bir lisede öğrenim gören 150 öğrenci (106 kız, 45 erkek; yaş ortalaması: 15,94±1,39)
oluşturmaktadır. Araştırmamızda veri toplama aracı olarak Sosyodemografik Bilgi
Formu, Sınav Kaygısı Ölçeği ve Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmamızın sonuçlarına göre lise öğrencilerinin % 66,2’sinde orta düzeyde ve %
15,2’sinde yüksek düzeyde sınav kaygısı vardır. Öğrencilerin Başarı Odaklı
Motivasyon Ölçeği özbilinç alt boyutu puanları ile sınav kaygısı düzeyleri arasında
negatif yönlü bir korelasyon (r=-.212, p=0.009) saptanmıştır. Başarı Odaklı
Motivasyon Ölçeği dışsal etki, içsel etki ve hedef büyütme alt boyutlarından alınan
puanlar ile sınav kaygısı düzeyleri arasında ise anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerinin cinsiyet, aile yapısı, anne-baba eğitim durumu
ve sınava hazırlık alışkanlıklarına göre farklılık göstermediği bulunmuştur. Ders
başarını iyi olarak algılayan lise öğrencilerinde sınav kaygısı düzeyinin ders başarısını
düşük olarak değerlendirenlere göre daha düşük olduğu bulunmuştur. Başarı odaklı
motivasyon dışsal etki, içsel etki ve hedef büyütme alt boyutlarında kız öğrenciler
erkeklerden daha yüksek puanlar almıştır. Öğrencilerin Başarı Odaklı Motivasyon
Ölçeği dışsal etki alt boyut puanlarının sınava hazırlanma biçimlerine göre
farklılaştığı, içsel etki, hedef büyütme ve öz bilinç alt boyutu puanlarının ise sınava
hazırlanma biçimlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Başarı
Odaklı Motivasyon Ölçeği dışsal etki, içsel etki, hedef büyütme ve özbilinç alt boyut
puanlarının başarı düzeyini iyi olarak değerlendiren gruplarda daha yüksek olduğu
saptanmıştır. Test anxiety is an important problem interferes with the student’s recaling of
previously learned information and their using of academic skilss effectively. In this
study it is aimed to examine the relationship between success-oriented motivation and
test anxiety in high school students. The sample consists of 150 students (106 females,
45 males with the average age: 15.94 ± 1.39) from a high school in Bayrampaşa
District of Istanbul province. In the study, Sociodemographic Information Form, Test
Anxiety Scale, and Achievement-Oriented Motivation Scale were used as data
collection tools. According to the results of our research, 66.2% of high school students
had a medium level of test anxiety and 15.2% of them had a high level of test anxiety.
A negative correlation (r = -. 212, p = 0.009) was determined between the selfawareness sub-dimension scores in the Achievement-Oriented Motivation Scale and
the participant’s test anxiety levels. No significant correlation was found between the
scores obtained from the Achievement-Oriented Motivation Scale extrinsic impact,
intrinsic impact, and goal enhancement sub-dimensions and test anxiety levels. It was
found that the test anxiety levels of the students did not differ according to their gender,
family structure, parents' educational status and test preparation habits. It was found
that high school students percieving themselves as well-achieving had a lower level of
test anxiety than those who evaluated their academic achievement as low. Female
students scored higher than males in the extrinsic impact, intrinsic impact, and goal
enhancement sub-dimensions of Achievement-Oriented Motivation Scale. It was
determined that the extrinsic impact sub-dimension scores of the AchievementOriented Motivation Scale differed according to test preparation habits. The internal
impact, goal enhancement and self-consciousness sub-dimension scores did not differ
significantly according to the students’ test preparation habits. It was found that the
scores of the Achievement-Oriented Motivation Scale extrinsic impact, intrinsic
impact, goal amplification, and self-awareness sub-dimensions were higher in the
group evaluating themselves as well-achieving.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3143Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: