Annelerin bağlanma stilleri ile bebeğine prenatal bağlanma düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi
Özet
Gebelik döneminde bazı kadınlar gelişen psikolojik değişikliklere
kolaylıkla uyum sağlarken, bazılarında ruhsal sorunlar görülebilmektedir. Özellikle
yüksek riskli gebeliklerin kadınlarda stres düzeyini artırdığı bilinmektedir. Kadının
prenatal dönemdeki ruhsal sağlığı kendi bağlanma stilleri ile bakım verdiği bebeğine
bağlanması arasında ilişki birçok çalışmada gösterilmiştir.
Amaç: Araştırmanın amacı, annelerin bağlanma stilleri ile gebelik döneminde
bebeğine prenatal bağlanma düzeyleri arasındaki ilişkisi ve annenin bebeğine
bağlanması ile ilgili olası faktörleri değerlendirmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma kapsamında, seçkisiz örneklem oluşturularak seçilen üç
Aile Sağlığı Merkezine gebelik kontrolü için başvuran gebelerin araştırmaya
katılımları için bilgilendirilmiş onan formu doldurularak anket çalışması
yürütülecektir. Araştırmacı tarafından belirlenen ve katılımcılara uygulanan veri
ölçüm araçları Sosyodemografik Veri Formu, İlişki Ölçeği Anketi (İÖA) ve Prenatal
Bağlanma Ölçeği (PBÖ) olarak belirlenmiştir.
Bulgular: Otuz yaş altı katılımcıların PBÖ puanlarının daha büyük yaş
gruplarına kıyasla daha fazla olduğu, daha düşük eğitim düzeyi olan katılımcılardan
daha yüksek olduğu, primipar olan katılımcıların başka çocuk sahibi olan
katılımcılardan daha yüksek olduğu görülmektedir. Gelir düzeyi yüksek olan
katılımcıların kayıtsız bağlanma stili puanlarının geliri düşük ve orta derecede olan
katılımcılardan daha fazla olduğu, gelir düzeyi düşük olan katılımcıların güvenli
bağlanma ve saplantılı bağlanma stili puanlarının daha yüksek geliri olan
katılımcılardan daha fazla olduğu görülmektedir. İÖA deki bağlanma stillerinden
sadece saplantılı bağlanma stili alt boyutu puanları ile PBÖ puanları arasında negatif
yönlü zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. İÖA
deki bağlanma stillerinden sadece saplantılı bağlanma stili alt boyutu puanları ile PBÖ
puanları arasında negatif yönlü zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki
olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Bu araştırmada PBÖ puanlarının genç katılımcılarda, eğitim düzeyi
yüksek olanlarda ve primipar olan gebelerde lerde yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Bağlanma stili alt boyutu puanları ile PBÖ değerleri arasında negatif bir korelasyon
bulunmuştur. Gelecek çalışmalarda bu bulguların test edilerek örneklem sayısının
ii
daha fazla olduğu, farklı kültürel özellikleri olan örneklemde yapılacak çalışma
bulgularıyla desteklenmesine ihtiyaç bulunmaktadır. While some women easily adapt to psychological changes during
pregnancy, some may have mental problems in this period. It is known that high-risk
pregnancies increase the stress level in women. Many studies have shown the
relationship between women's mental health during prenatal period and their
attachment style to the baby they care for.
Aim: The aim of the study was planned to contribute to the literature on the
association between attachment styles of mothers and prenatal attachment to their
babies and to explore the possible socio-demographic variables associated with
maternal–fetal attachment.
Method: Within the scope of the research, by creating a random sample a
questionnaire study will be carried out by filling the informed consent form for the
participation of pregnant women who applied to three Family Health Centers for
pregnancy control. The data measurement tools determined by the researcher and
applied to the participants were determined as the Sociodemographic Data Form, the
Relationship Scales Questionnaire (RSQ), and the Prenatal Attachment Inventory
(PAI).
Findings: It was determined that the attachment style sub-dimension scores of
the RSQ did not differ significantly according to the age variable. It is observed that
participants under the age of 30 have higher PAS scores compared to older age groups,
participants who have higher education level have higher PAI scores than participants
with a lower education level, and participants who are primipar have higher PAI scores
than those who have other children. It is observed that the indifferent attachment style
scores of the participants with high income level are higher than the participants with
low- and medium-income levels, and the participants with low-income level have more
secure attachment and obsessive attachment style scores than the participants with
higher income. Among the attachment styles, there was only a negative weak
statistically significant relationship between the scores of the obsessive attachment
style sub-dimension and the PAI scores. Among the attachment styles in the RS, there
was only a negative weak association between the scores of the obsessive attachment
style sub-dimension and the scores of the PAI.
iv
Conclusion: In this study, it was determined that PAI scores were higher in
young participants, in those with a high education level, and in primipar mothers.
Among the attachment styles there was a negative relationship between the scores of
the obsessive attachment style sub-dimension and the scores of the PAI. The results
need to be supported by future study findings in a larger sample with different cultural
characteristics.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3125Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir:
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Yetişkinlerde bağlanma stilleri ile öfke denetimi ve yaşam doyumu arasındaki ilişki
Gürçam, Çağla (İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017-05-27)Bu araştırmanın temel amacı yetişkinlerde bağlanma stilleri ile öfke denetimi ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini 2017 yılında İstanbul'un Avcılar, Bahçelievler ve Zeytinburnu ... -
Ergenlerde arkadaşa bağlanma ile şiddet eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi
Çakır, Köksal (İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017)Bireyin erken dönemlerde oluşturdukları bağlanması stilleri, bireyin yaşantısının her döneminde önemli etkilere sahiptir. Bu açıdan bağlanma kişilerin aile yaşantısını, arkadaşlıklarını ve duygusal ilişkilerini de ... -
Liseyi yatılı okuyan ve yatılı okumayan ergenlerin bağlanma stilleri ve aile işlevi algısı arasındaki ilişkinin karşılaştırması
Ünal, Işıl (İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017)Toplumun mikro düzeyde bir yansıması olan aile, toplumun yeniden üretimi ve sağlıklı işlemesi için çok önemli roller üstlenir. Bireylerin kişisel gelişim ihtiyacını karşılamada aile öncüldür. Aile içerisinde sağlıklı ...