Sosyal medya bağımlılık düzeyi ile temel psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma
Özet
nternet kullanım istatistiklerine göre; dünya genelindeki internet
kullanıcılarının sayısı her geçen gün hızla artmaktadır. Çoğunluğunu Y ve Z kuşağı
olarak tanımlanan genç nüfusun oluşturduğu internet kullanıcılarının, yarısından
fazlası aynı zamanda bir sosyal medya hesabı da kullanmaktadır. Kişilerin sosyal
medya kullanımları, sağlıklı veya bağımlılık derecesinde olabilmektedir. Sosyal
medya uygulamalarının kullanımında son on yılda meydana gelen hızlı artış, bu
uygulamaların bağımlılığa yol açmasına yönelik endişeleri de beraberinde
getirmiştir. Literatürde, sorunlu internet kullanımlarından biri olarak kabul edilen
sosyal medya bağımlığı; “Sosyal medyaya karşı aşırı düşkün olmak, sosyal medyayı
kullanmak için güçlü bir istek duymak veya kontrol edilemeyen güçlü bir
motivasyonla sosyal medyada oturum açmak ve kişinin bu aktiviteye harcadığı
zamanın onun diğer sosyal faaliyetlerini, çalışma hayatını, kişilerarası ilişkilerini
bozması” olarak tanımlanmaktadır. Kişinin sosyal medyayı sağlıklı ya da bağımlılık
derecesinde kullanıp kullanmadığı konusundaki konumu, onun sosyal medya
kullanımıyla karşılamaya çalıştığı ihtiyaçlara ve sosyal medyanın bu ihtiyaçlarını
nasıl karşıladığına göre değişmektedir. Bu nedenle, insanları sosyal medyaya aşırı
düşkün olmaya iten güdü ve psikolojik doyumun ne olduğu konusu araştırmacıların
dikkatini çekmiştir.
Bu araştırmada, internet kullanım oranının yüksek olduğu yaş grubunda yer
alan üniversite öğrencilerinin, sosyal medya bağımlılık düzeyi ile temel psikolojik
ihtiyaçlarının karşılanma düzeyi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma verilerinin
toplanması için üniversitede lisans eğitimi gören 178’i erkek ve 330’u kadın olmak
üzere toplam 508 öğrenci örneklem olarak seçilmiştir. Araştırma örnekleminden,
nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği ile birincil veriler toplanmıştır. “Sosyal
Medya Bağımlılık Ölçeği-Yetişkin Formu”, “Üniversite Öğrencileri Temel İhtiyaçlar
Ölçeği’’ ve “Kişisel Bilgi Formu” ile elde edilen veriler SPSS 22.0 programıyla
analiz edilmiştir.
Araştırmada sosyal medya bağımlılığı; sanal tolerans ve sanal iletişim alt
boyutları ile birlikte ele alınmıştır. Araştırma sonucuna göre, üniversite
öğrencilerinin %17,9’unun sosyal medya bağımlılığı yüksek düzeyde bulunmuştur.
Tüm katılımcıların sosyal medya bağımlılığının derecesi ise orta düzeyde (2.84)
ii
bulunmuştur. Sosyal medya bağımlılığının sanal iletişim alt boyutu, sanal tolerans alt
boyutuna kıyasla daha yüksek ortalamaya sahip değişken olmuştur. Üniversite
öğrencileri, sosyal medyaya giriş için çoğunlukla taşınabilir cihazları kullanmaktadır.
Öğrencilerin sosyal medyayı günlük kullanım sürelerine bakıldığında; %48’inin
günde 1-3 saat aralığında, %36’sının günde 4-6 saat aralığında ve %8,7’sinin günde
7 saat ve üstünde sosyal medya kullandıkları görülmektedir. Sosyal medya
kullanımları büyük çoğunlukla akşam ve gece saatlerindedir. COVID-19 sürecinde
öğrencilerin %83’ünün sosyal medya kullanım sürelerinde önemli artış yaşanmış ve
bu durum bağımlılık düzeylerinde de artışa neden olmuştur. Sosyal medya
bağımlılığı; cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, eğitim alınan sınıf düzeyi, sosyal medyanın
gün içindeki kullanım zamanı, günlük kullanım süresi, ne kadar zamandır
kullanıldığı ve COVİD-19 sürecine göre farklılaşmaktadır. Üniversite öğrencilerinin
sosyal medya bağımlılık oranlarıyla ilgili elde edilen bu veriler, onların yardım
müdahalesine ihtiyaç duyduklarına işaret etmektedir.
Araştırmanın bağımsız değişkeni olan temel psikolojik ihtiyaçlar; sevgi-ait
olma, eğlence, güç ve özgürlük olmak üzere dört boyutta ele alınmıştır. Üniversite
öğrencileri, genel olarak psikolojik ihtiyaçlarının yeterince karşılandığını
düşünmektedir. En yüksek oranda karşılanan psikolojik ihtiyaç; sevgi-ait olma
ihtiyacı iken en düşük oranda karşılanan psikolojik ihtiyaç güç ve özgürlük ihtiyacı
olmuştur. Temel psikolojik ihtiyaçların karşılanma düzeyi; ailenin aylık toplam
geliri, öğrencilerin aylık harcanabilir geliri (harçlık vb.), yaş, kardeş sayısı, kardeşler
arasındaki yaş sırası, eğitim alınan sınıf, sosyal medyanın gün içindeki kullanım
zamanı ve günlük kullanım süresine göre farklılaşmaktadır.
Araştırmanın ana konusu olan sosyal medya bağımlılığı ile temel psikolojik
ihtiyaçların karşılanma düzeyi arasındaki ilişkiye bakıldığında, bu iki değişken
arasında negatif yönlü ve düşük dereceli bir ilişki olduğu görülmektedir. Bazı temel
psikolojik ihtiyaçların yeterince karşılanması sosyal medya bağımlılığını azaltırken,
yeterince karşılanmaması ise artırmaktadır. According to internet usage statistics; the number of internet users around the
world is increasing day by day. More than half of the internet users, most of whom
are young population defined as Generation Y and Z, also use a social media
account. The majority of these are internet users, whose young population is defined
as Generation Y and Z. More than half of these users also use a social media account.
People's use of social media can be healthy or in addiction level. The rapid increase
in the use of social media applications in the last decade has brought concerns about
these applications causing addiction. In the literature, social media addiction
considered as one of the problematic internet use, is defined as being overly fond of
social media, having a strong desire to use social media, or a desire to log on social
media with an uncontrollable strong motivation. In the same breath, the time that a
person spends on this activity is defined as disrupting his other social activities,
working life, and interpersonal relationships. The position of the person on whether
he uses social media in a healthy or addictive manner depends on the needs he tries
to meet with his social media use and how social media meets these needs. For this
reason, the motivation and psychological satisfaction that drives people to be overly
addicted to social media draws the attention of researchers.
In this study, the relationship between the social media addiction level of
university students in the age group with a high rate of internet use and the level of
meeting their basic psychological needs was examined. In order to collect research
data, a total of 508 undergraduate students (178 boys and 330 girls) studying at the
university were selected as the sample. Primary data were collected from the research
sample using the survey technique, one of the quantitative research methods. The
data obtained with "Social Media Addiction Scale-Adult Form", "University
Students Basic Needs Scale" and "Personal Information Form" were analyzed with
SPSS 22.0 program.
In research, social media addiction is discussed together with its virtual
tolerance and virtual communication sub-dimensions. According to the results of the
research, it was found that 17.9% of the university students are social media addicts.
The social media addiction level of all participants was found to be medium (2.84).
The virtual communication sub-dimension of social media addiction was the variable
iv
with a higher average compared to the virtual tolerance sub-dimension. University
students mostly use portable devices to access social media. Looking at the students'
daily use of social media; it is seen that 48% of them use social media between 1-3
hours a day, 36% between 4-6 hours a day, and 8.7% use social media for 7 hours or
more a day. Their social media usage is mostly in the evening and at night. During
the COVID-19 process, 83% of the students experienced a significant increase in
their social media usage time and this caused an increase in their addiction level.
Social media addiction differ according to gender, age, number of siblings, class
level of education, time of daily use of social media, duration of daily use, and the
duration of COVID-19 process. These data on the social media addiction rates of
university students indicate that they need aid intervention.
The basic psychological needs which are the independent variables of the
research have been handled in four dimensions: love-belonging, fun, power and
freedom. University students generally think that their psychological needs are
adequately met. While the psychological need met at the highest rate was the need
for love and belonging, the least met psychological need was the need for power and
freedom. The level of meeting basic psychological needs varies according to the
monthly total income of the family, the monthly disposable income of the students
(pocket money, etc.), age, number of siblings, age order among the siblings, class of
education, time of day use of social media and daily usage time.
Considering the relationship between social media addiction, which is the main
subject of the study, and the level of satisfaction of basic psychological needs, it is
seen that there is a negative and low-grade relationship between these two variables.
While meeting some basic psychological needs sufficiently decreases social media
addiction, not meeting them enough increases social media addiction.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3122Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: