Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÜnal, Gamze
dc.date.accessioned2021-12-06T12:45:12Z
dc.date.available2021-12-06T12:45:12Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/3062
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ HATİCE GÜNEŞ Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı Konu:Psikoloji = Psychologyen_US
dc.description.abstractÇocukluk çağı travmaları, çocuğun fiziksel ve zihinsel gelişimini tehdit eden durumlardır ve birçok ruh sağlığı sorunu ile ilişkili olduğu bilinmektedir. Araştırmamızda bu bağlamda çocukluk çağı travmaları, öz şefkat ve duygu düzenleme güçlüğü arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul İlindeki üniversitelerde öğrenim gören 18-26 yaş aralığındaki 383 öğrenci (287 kadın, 96 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sosyodemografik Veri Formu, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Öz Şefkat Ölçeği Kısa Formu ve Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği kullanılmıştır. Katılımcılar ölçekleri kendileri yanıtlamışlardır. Araştırmamızda elde edilen bulgulara göre, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği puanları ile Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Duygusal İstismar (r=,435; p<0,01), Fiziksel İstismar (r=,258; p<0,01), Fiziksel İhmal (r=,271; p<0,01), Duygusal İhmal (r=,342; p<0,01), Cinsel İstismar (r=,233; p<0,01), Minimizasyon (r=-,365; p<0,01) ve ÇÇTÖ-Toplam puanı (r=,434; p<0,01) alt boyutu puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Öz Şevkat Ölçeği puanları ile Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, Duygusal İstismar (r=-,466; p<,01), Fiziksel İstismar (r=-,290; p<,01), Fiziksel İhmal (r=-,246; p<,01), Duygusal İhmal (r=-,417; p<,01), Cinsel İstismar (r=-,179; p<,01), Minimizasyon (r=,391; p<,01) ve ÇÇTÖ-Toplam puanı (r=-,467; p<,01) alt boyutu puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği ve Öz Şefkat Ölçeği puanları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (r=-,733; p<,01). Ek olarak yapılan, regresyon analizleri sonucunda, çocukluk çağı travmaları ve öz şefkatin (β=.116; t= 2.944; p<.01), duygu düzenleme güçlüğünün %54.8'ini açıkladığı görülmüştür. Araştırmamızın sonuçları çocukluk çağı travmalarının ileride yaşanabilecek duygu durum güçlükleri ile ilişkili olabileceğini ve bu ilişkide öz şefkatin önemli bir rol üstlenebileceğine işaret etmektedir.en_US
dc.description.abstractChildhood traumas have an impact on child's physical and mental development causing various mental health problems. Our research aims to examine the relationship between childhood traumas, self-compassion and emotion regulation difficulties. The sample of the study consists of 383 university students (287 women, 96 men) aged 18-26 years from Istanbul province. Sociodemographic Data Form, Childhood Trauma Questionnaire, Short Form of Self-compassion Scale and Difficulties in Emotion Regulation Scale were used as data collection tools. Participants answered the scales themselves. According to our findings, a statistically significant relationship was found between Childhood Trauma Questionnaire Emotional Abuse (r=.435; p<0.01), Physical Abuse (r=.258; p<0.01), Physical Neglect (r=.271; p<0.01), Emotional Neglect (r=.342; p<0.01), Sexual Abuse (r=.233; p<0.01), Minimization (r=-,365; p<0.01) subscales scores and CCTO-Total score (R=.434; p<0.01) and emotion regulation difficulties. There was also a statistically significant relationship between Childhood Trauma Questionnaire Emotional Abuse (r=-.466; p<.01), Physical Abuse (r=-.290; p<.01), Physical Neglect (r=-.246; p<.01), Emotional Neglect (r=-.417; p<.01), Sexual Abuse (r=-.179; p<.01), Minimization subsclaes scores (r=.391; p<.01) and CCTO-Total score (r=-.467; p<.01) and Short Form of Self-Compassion Scale. There was a negative significant relationship between emotion regulation difficulties and self-compassion level (r=-.733; p<.01). Regression analysis revealed that childhood traumas and self-compassion (β=.116; t= 2.944; p<.01) explain 54.8% of the emotion regulation difficulties. The results of the current study indicate that childhood traumas may be associated with future emotion regulation difficulties, and self-compassion may have a role in this relationship.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectÇocukluk çağı travmalarıen_US
dc.subjectDuygu düzenleme güçlüğüen_US
dc.subjectChildhood traumasen_US
dc.subjectEmotion regulation difficultiesen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ve öz şefkat düzeyinin, duygu düzenleme güçlüğü ile ilişkisinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe relationship between childhood traumas, self-compassion and emotion regulation difficulties among university studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess