İstanbul Gelişim Üniversitesinde bulanık çok kriterli karar verme yöntemleri kullanarak sürdürülebilir kampüs modeli tasarımı
Özet
Üniversiteler, kapladığı alan, binaları, açık alanları, ulaşım olanakları çevreye etkenleri ve sahip oldukları nüfus sayısı ve topluluk ölçeğinde verilere erişim sağlaması açısından mahalle olarak düşünülebilir. Dolayısıyla sürdürülebilirliğe önemli bir şekilde katkıda bulunan küçük topluluklar olarak kabul edilebilir. Üniversiteleri mahalle ölçeğinde ele aldığımızda sürdürülebilirliğin kente yayılımı açısından önemli bir rol oynadığını görmekteyiz. Üniversite kampüslerin sürdürülebilir olmasında; atık yönetimi, enerji verimliliği, gürültü kirliliği, yeşil alanları, su yönetimi, sağlık, ulaşım ağı, CO2 emisyonu, mekân kalitesi, teknoloji kullanımı, insanların bilinç ve eğitim seviyesi gibi pek çok etken yer almaktadır. İklim değişikliği problemi göz önüne alındığında, genel olarak dünyada üniversite liderlerinin kampüslerinin çevresel etkilerini azaltma yönünde ilgileri artmaktadır. Bu tez çalışmasında, bilimsel yayın ve tezlerde bildirilen üniversite kampüslerinde uygulanan bazı önlemler ve girişimler hakkında bir literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Kampüs ortamı yalnızca çevresel olarak değil, sosyal ve ekonomik olarak ta sürdürülebilirliğini incelemelidir "Yeşil Kampüs", sürdürülebilirlik ile ilgili eğitim vererek ve sağlıklı yaşam ve öğrenme ortamları temin ederek kaynaklar korunmalı ve çevre kalitesini artırarak bir enerji verimliliği sağlamalıdır. Bir kampüsü yeşil kampüse dönüştürme süreci, birçok kişiyi, kampüsün kendi bireysel etki alanlarında değişiklik yapmaya teşvik etmektedir. Sürdürülebilir bir ortam yaratmak için ana hedefler arasında enerji verimliliğini artıracak, atıkları azaltacak ve değerli kaynakları koruyacak önemli değişiklikler yapılmalıdır. Bu araştırmanın amacı, Sürdürülebilir Kampüs kriterlerini, çevresel olarak sürdürülebilir kampüs olma adına daha önce yapılmış veya yapılması gereken değişiklikleri incelemesi. Sürdürülebilir üniversite veya sürdürülebilir kampüs açısından Türkiye ve Dünyadaki durumu incelemesi. Mevcut literatürlerde, özellikle uluslararası kaynaklarda kampüslerin çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürülebilirliğine yönelik çalışmaları uygulanan olan pek çok üniversite bulunmaktadır. Bu tez çalışmasında, İstanbul Gelişim Üniversitesi'nin (İGÜ) kampüslerini, sürdürülebilir üniversite kampüsü prensiplerine göre kriterleri analiz ederek, sürdürülebilir kampüse dönüşmesi için durumunu incelemesi ve iyileştirilmesi için yapılması gerekenlerin belirlemesi, diğer üniversite projeleri konusunda literatüre örnek olarak katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Bu sebeple bu tez, Türkiye'deki diğer üniversite kampüsleri için sürdürülebilirlik konusunda bir rehber olarak literatürde yer alacaktır. Bu doğrultuda, çalışmanın temel amacı; sürdürülebilir kampüs tasarım kriterleri ve önceliklerini irdelenmesi, hedeflerin ortaya konulması ve İstanbul Gelişim Üniversitesi'nde sürdürülebilir kampüs tasarımına yönelik Çok Kriterli (Ölçütlü) Karar Verme yöntemleri ile önceliklerini belirlemesidir. Universities can be considered as neighborhoods in terms of their area, buildings, open areas, transportation facilities, environmental factors and access to data at the scale of the population and community they have. Therefore, they can be considered as small communities that contribute significantly to sustainability. When we consider universities on a neighborhood scale, we see that sustainability plays an important role in spreading to the city. In the sustainability of university campuses; There are many factors such as waste management, energy efficiency, noise pollution, green areas, water management, health, transportation network, CO2 emission, space quality, use of technology, people's awareness and education level. With the problem of climate change, the interest of university leaders in the world in reducing the environmental impact of their campuses is growing. In this thesis, a literature review was carried out on some measures and initiatives implemented in university campuses reported in scientific publications and theses. The campus environment should examine its sustainability not only environmentally, but also socially and economically. "Green Campus" should conserve resources and provide an energy efficiency by increasing environmental quality by providing education on sustainability and providing healthy living and learning environments. The process of transforming a campus into a green campus encourages many to make changes to the campus's individual sphere of influence. In order to create a sustainable environment, important changes should be made to increase energy efficiency, reduce waste and conserve valuable resources. The purpose of this research is to examine the Sustainable Campus criteria, the changes that have been made or need to be done in order to become an environmentally sustainable campus. Sustainable university campus or in terms of sustainable examine the situation in Turkey and in the world. There are many universities in the existing literature, especially in international sources, where studies on environmental, economic and social sustainability of campuses have been applied. In this thesis, it aims to analyze the campuses of Istanbul Gelişim University (IGU) according to the principles of sustainable university campus, to examine the situation in order to transform it into a sustainable campus and to determine what needs to be done to improve it, to contribute to the literature on other university projects. Therefore this thesis, as a guide in terms of sustainability for other university campuses in Turkey will take place in the literature. In this direction, the main purpose of the study is; examining the sustainable campus design criteria and priorities, determining the goals and determining the priorities with Multi-Criteria Decision Making methods for sustainable campus design at Istanbul Gelişim University.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3042Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: