Covid-19 salgın sürecinde antrenörlerin öz yeterlik, tükenmişlik ve yabancılaşmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Günümüzde insanlar Covid-19 salgın süreci içerisinde gündelik hayatlarında
yabancılaşmayı, tükenmişliği yoğun olarak yaşamakta, öz yeterlik inancını kaybetme
durumlarına gelmektedir. Yeni dönemde pandemi sürecinin beraberinde getirdiği
olumsuzluklar, insanoğlunun psikolojik açıdan birçok şeyi de kaybetmesine neden
olmuştur. Ruhsuz bireyler, anlamsız bir hayatı yaşayan kişilere dönüşmüştür. Bu
sebepten ötürü kişi; çevresindekilere hatta kendisine bile yabancılaşmış, umutsuzluk
hissi içinde tükenmişlik duygusuyla karşı karşıya kalmıştır. Böylece özellikle kişinin iş
ortamından uzaklaşmasıyla kendisinin yapabileceği yetkinlikler değerini yitirmiştir.
Umutsuz boş bir hayatta yaşam mücadelesi içinde tükenmiş ve kişinin iş ortamından
uzaklaşmasıyla kendisinin yapabileceği özelliklere sahip olduğu inancını kendinde
bulamayıp öz yeterliklerini yitirmiş duruma gelmişlerdir.
Bu çalışmada, Covid-19 salgın sürecinde antrenörlerin öz yeterlik, tükenmişlik ve
yabancılaşmaları arasındaki ilişinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırmada, verilerin araştırmanın amacı doğrultusunda toplanabilmesi için anket
tekniği kullanılmış, pandemi koşulları nedeniyle katılımcılara elektronik anket (e-anket)
uygulanmıştır.
Araştırmanın evrenini İstanbul ili Avrupa ve Asya yakasındaki, farklı spor
branşlarına hizmet veren, 2020 yılında aktif olarak görev yapan antrenörler
oluşturmaktadır. Gönüllülük usulüne uygun olarak araştırmaya katılan 330 antrenörün
sosyo-demografik bilgilerini dökümante etmek amacıyla araştırmacı tarafından
geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak ayrıca;
Koçak’ın geliştirerek geçerlilik ve güvenilirlik çalışmasını yaptığı Antrenör Öz Yeterlik
Ölçeği, Maslach ve Jackson’ın geliştirdikleri, Ergin tarafından Türk kültürüne uyarlanan
Maslach Tükenmişlik Envanteri ve son olarak Dean tarafından geliştirilen Güğercin ve
Aksay’ın uyarladıkları Yabancılaşma Ölçeği’nden yararlanılmıştır.
Verilerin analizinde SPSS 25.0 programı kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde,
frekans analizi, bağımsız gruplar için t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA),
Pearson korelasyon analizi ve hiyerarşik regresyon analizinden yararlanılmıştır.
Sonuçlar, araştırmada ele alınan değişkenlerin cinsiyet, yaş ve eğitim süresi gibi
demografik değişkenlere göre farklılaştığını ancak iş deneyimi ve antrenörlük deneyimi
açısından farklılaşmadığını göstermiştir. Araştırma değişkenleri arasında, literatürle
uyumlu, olarak korelasyonlar olduğu gözlemlenmiştir. Hiyerarşik regresyon analizi
sonuçları hem tükenmişliğin hem de antrenör öz yeterliğinin yabancılaşmayı yordayan
alt boyutları olduğunu ortaya çıkarmıştır. Today, people experience alienation and burnout intensely in their daily lives
during the Covid-19 epidemic process and come to a situation of losing their selfefficacy belief. In the new period, the negativities brought about by the pandemic
process have caused human beings to lose many things psychologically. Soulless
individuals have turned into people who live a meaningless life. For this reason, the
person is faced with a feeling of burnout in a sense of hopelessness alienated from those
around him, even himself. Thus, the competencies that the person can do himself /
herself lose their value, especially when the person moves away from the work
environment. They have become exhausted in the struggle for life in a desperate and
empty life and have lost their self-efficacy by not finding the belief that the person has
the qualities that he / she can do by leaving the work environment.
In this study, it is aimed to examine the relationship between coaches' selfefficacy, burnout and alienation during the Covid-19 epidemic process.
In the research, the survey technique was used to collect the data in line with the
purpose of the research, and an electronic questionnaire (e-questionnaire) was applied to
the participants due to the pandemic conditions.
The universe of the research consists of the trainers in the European and Asian
sides of Istanbul, serving different sports branches and actively working in 2020. The
Personal Information Form developed by the researcher was used in order to document
the socio-demographic information of 330 trainers participating in the study in
accordance with the volunteering procedure. Also as data collection tools; The Coach
Self-Efficacy Scale, which was developed by Koçak to study its validity and reliability,
the Maslach Burnout Inventory developed by Maslach and Jackson, which was adapted
to Turkish culture by Ergin, and the Alienation Scale adapted by Güğercin and Aksay
developed by Dean, were used.
SPSS 25.0 program was used to analyze the data. In statistical analysis, frequency
analysis, t test for independent groups, one-way analysis of variance (ANOVA),
Pearson correlation analysis and hierarchical regression analysis were used. The results
show that the sample variables in the study differ according to demographic variables
such as gender, age and duration of education, but work experience and coaching
experience do not. It has been observed that there are correlations between the research
variables, in accordance with the literature. Hierarchical regression analysis results
revealed that both burnout and trainer self-efficacy are sub-predictors of alienation.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3005Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: