Yaratıcı Liderlik Geliştirmede Enneagram Öğretisinin Rolü
Abstract
Bu çalışmada Yaratıcı Liderlik geliştirmede Enneagram öğretisinin etkisini ölçmek amaçlanmıştır.
Araştırma, 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılında Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı
eğitim kurumlarında çalışan yöneticilerden oluşmaktadır. Örneklem grubu, ilde bulunan 817
yöneticinin % 15 ‘ine tekabül eden 123 yöneticinin rastgele seçilmesi ile oluşmuştur. 2018-2019
Eğitim Öğretim yılında Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından hazırlanan, Zafer
Kalkınma Ajansı tarafından desteklenen ‘’Keşfediyoruz’’ adlı proje eğitimi kapsamında liderlik ve
Enneagram konusunda, 123 yöneticiye 2 grup halinde, 30’ar saatten toplamda 60 saat teorik ve
uygulamalı olarak proje eğitimi verilmiştir. Bu araştırmanın verileri proje eğitimi esnasında
kullanılan Enneagram testinden ve yaratıcı liderlik ölçeğinden elde edilmiştir. Çalışmada,
yöneticilerin yaratıcı liderlik kavrayışında olup olmadığı ve yaratıcı liderlikte Enneagramdan nasıl
faydalanılması gerektiği üzerinde durulmuştur. Öz farkındalığa sevk eden Enneagram öğretisi
somut biçimde ele alınmaya çalışılmış, yaratıcı liderlik ile ilişkisinin yönetime katkısı
irdelenmiştir. Araştırmada çıkan sonuç Enneagram öğretisinin kişilik tipleri üzerinde yüksek
olumlu etki düzeyine sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca bu araştırmada Enneagram öğretisinin
Yaratıcı Liderliğe olan etkisini pozitif yönde artırdığı tespit edilmiştir. Afyonkarahisar İl Milli
Eğitim Müdürlüğündeki yöneticiler, kamu kurumunda birer eğitimci olduğu için, aynı ortak
paydada bulunmalarından dolayı Yaratıcı Liderlik algılamaları birbirine benzerlik gösterdiği
görülmüştür. Yapılan analizler incelendiğinde, yöneticilerin eğitimden önce de kendilerini bir lider
olarak gördüklerini, Enneagram eğitimi sonrasında ise oluşan farkındalık sonucu yöneticilerin
liderlik düzeylerinde çok az da olsa bazı liderlik vasıflarını taşımayabileceklerini fark ettikleri
söylenebilir.
Volume
2Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: