Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÇalış, Merve
dc.date.accessioned2021-05-23T13:36:30Z
dc.date.available2021-05-23T13:36:30Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/2779
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ YASİN GENÇ Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı Konu: Psikoloji = Psychologyen_US
dc.description.abstractYapılan bu çalışmada sosyal medya kullanımı ile sosyal onay ihtiyaçları ve kaygı düzeyleri ilişkisel tarama modeline göre incelenmektedir. Araştırma Antalya'nın Alanya ilçesinde yaşayan 18-50 yaş arası kişiler arasından rastgele seçilmiştir. Bu araştırmada veriler birebir uygulanacak olan anketler aracılığıyla toplanmıştır. Sosyal medya; internetin yaygınlaşması ile hayatımıza giren her kesimden her kültürden insanların sosyal medya ağlarını kullanarak geniş kitlelere ulaşmasını, arkadaş edinebilecekleri, arkadaşları ile etkileşime geçebileceği, iş bulabileceği, video ve resim yükleyebileceği ve fikirlerini paylaşıp tartışabileceği platformlara verilen genel addır. Sosyal onay ihtiyacı; bireyin kendi dışındaki insanların fikirlerine önem verdiği ve etkileşim içinde olduğu kişiye uyma davranışı gösterdiği bir kavramdır. Bu kavramın kişilerarası ilişkilerde sosyal bağ kurmasını ve yakınlaşmasını sağlarken başkalarının istek ve beklentilerine göre yaşamına yön vermesine sebep olabilmektedir. Kaygı; kişinin korku verici veya tehdit edici bir duruma karşı vermiş olduğu ruhsal ve bedensel bir tepkidir. Amaç: Yapılan bu araştırmanın amacı sosyal medya kullanımı ile sosyal onay ihtiyacı ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak hazırlanmıştır. İki veya daha çok değişken arasında birlikte değişim varlığını ve/veya derecesini belirlemeyi amaçlar. Ayrıca araştırma desenlerinin tümü ilişkisel tarama modelleri olarak tanımlanır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı-Yetişkin Formu, Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği, Beck Anksiyete Ölçeği, uygulanacaktır. Katılımcılar basit-tesadüfi örneklem modeliyle elde edilmiştir. Sosyal medya kullanımı ile sosyal onay ihtiyacı ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki başlıklı araştırmada gizlilik ve gönüllülük esastır. Bulgular: Sosyal medya kullanımı ile sosyal onay ihtiyacı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Yani sosyal medya kullanımı artarken sosyal onay ihtiyacı da artmaktadır. Sosyal medya kullanımı ile olumlu izlenim bırakma arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Sosyal medya kullanımı ile sosyal geri çekilme arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Sosyal onay ihtiyacı alt boyutlarından olumlu izlenim bırakma ölçeği puanlarında kadınların lehine anlamlı fark olduğu bulunmuştur. Bir diğer ifadeyle kadınların olumlu izlenim bırakma düzeyleri erkeklerinkinden anlamlı şekilde yüksektir. Beck anksiyete ile sosyal medya kullanımının alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Beck anksiyete düzeyi artarken sosyal medya kullanımı da artmaktadır. Beck anksiyete ile sosyal onay ihtiyacı ve alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Beck anksiyete düzeyi artarken sosyal onay ihtiyacıda artmaktadır. Yaş ile sosyal medya kullanımı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Yani yaş artarken sosyal medya kullanımı azalmaktadır. Yaş ile sosyal onay ihtiyacı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Yani yaş artarken sosyal onay ihtiyacı azalmaktadır. Yaş ile Beck anksiyete arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Yani yaş artarken Beck anksiyete düzeyi azalmaktadır. Sosyal onay ihtiyacı ölçeği puanlarında yeteri kadar arkadaşlarının olmaması lehine anlamlı fark olduğu bulunmuştur. Bir diğer ifadeyle yeteri kadar arkadaşı olmayanların sosyal onay ihtiyaç düzeyleri yeteri kadar arkadaşı olanların düzeyinden anlamlı şekilde yüksektir.en_US
dc.description.abstractIn this study; social approval needs and anxiety levels with social media usage were assessed by using the relational screening model. Individuals aged 18–50 years from Alanya district of Antalya were recruited for the study. Data from each participant were collected through questionnaires. Social media is the generic term used for the platforms where people from all walks of life and diverse cultures can reach out to mass audiences by using social media networks. Thereby, individuals can establish friendships or interact with friends, find jobs, broadcast videos and pictures, and share and discuss ideas. The need for social approval is the concept of valuing the ideas of people other than oneself and displaying the behavior to comply with the person one interacts with. Althoughthis concept provides social bonding and intimacy in interpersonal relationships, it may shape one's way of life according to the wishes and expectations of others. Anxiety is a mental andphysical reaction of a person to an alarming or threatening situation. Aim: In this study; social approval needs and anxiety levels with social media usage were assessed. Method: This study was based on the relational screening model and thereby aimed to determine the presence and/or level of change between two or more variables. All the observed patterns were described as relational screening models. For data collection, Personal Information Forms and Social Media Addiction-Adult Forms, as well as the Social Approval Need Scale, Beck Anxiety Scale were used. The participantswere obtained through the simplerandom sampling model. In this study titled "Relationship of Social Approval Need in Social Media Usage with Anxiety Levels," confidentiality and volunteering were essential. Results: There was a significant positive correlation between social media usage and the need for social approval. In other words, the need for social approval was increased as social media usage increased. This observation implies that there is a significant positive correlation between social media usage and making apositive impression on others. Additionally, social media usage significantly positively correlated with social withdrawal. It was found that the women participants scored significantly higher than the men in the scale of leaving a positive impression among the sub-dimensions of social approval need. Accordingly, women leave a significantly higher positive impression on others than men. The Beck anxiety also significantly positively correlated with social media usage and social media sub-dimensions; as the Beck anxiety level increased, social media usage was increased. There was a significant positive correlation between the Beck anxiety and social approval need or sub-dimensions as well; as the Beck anxietylevel increased, the need for social approval was increased. Interestingly, there was a significant negative correlation between age and social media usage. In other words, social media usage decreasedwith age. Similarly, there was a significant negative correlation between age and social approval need; as age increased, the need for social approval was decreased. Regarding the Beck anxiety, there was a significant negative correlation with age. In other words, the Beck anxiety level decreased with age. It was found that the scores of the social approval need scale significantly correlated with a lack of friends. In other words, individuals who did not have enough friends had a significantly higher need for social approval than those with enough friends.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectSosyal Medya Kullanımıen_US
dc.subjectSosyal Onay İhtiyacıen_US
dc.subjectKaygı Düzeylerien_US
dc.subjectSocial media usageen_US
dc.subjectNeed for social approvalen_US
dc.subjectSocial approval needen_US
dc.subjectAnxiety levelsen_US
dc.titleSosyal medya kullanımı ile sosyal onay ihtiyacı ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkien_US
dc.title.alternativeThe relationship between social media use and social approval need and anxiety levelsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess