10-16 Yaş Grubu Otizmli Çocuklarda Stretching Çalışmalarının Denge Performansı Üzerine Etkisi
Özet
Bu araştırmada 10-16 yaş aralığındaki otizmli bireylerin uyarlanmış stretching ağırlıklı fiziksel aktivite programı dahilinde statik denge, dinamik denge, otur uzan testi(esneklik), çeviklik 'T' testi olmak üzere, denge becerile-rini geliştirmeye yönelik program uygulanarak gelişimlerinin gözlemlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni Düzce Özel Eğitim ve Rehabilitesyon merkezi (Spor Kulübü) kayıtlı bulunan 10-16 yaş aralığında gönüllü olan öğrenciler oluşturmaktadır. Fiziksel aktivite programı 8 haftalık bir süre ile toplamda 30 erkek otizmli öğrenci kapsamaktadır. Uygulamada nitel araştırma yöntemi uy-gulanmıştır. Yaptığımız çalışmalarda deney gurubu otizmli çocuklara 8 haftalık süre boyunca stretching ağırlıklı hareket eğitimi ile birlikte dinamik denge, statik denge(filamingo), esneklik(otur uzan testi), çeviklik 'T' testi ağırlıklı olarak fiziksel aktivite programı uygulanmıştır. Bu çalışmalar, ön test son test değerleri alınarak programa başlanmıştır. Kontrol gurubu ise haftalık rutin olan hareket eğitimi derslerine devam etmiştir. Verilerin daha sağlıklı analizi için SPSS (Statistical Package forthe Social Sciences) kullanıldı. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği One-Sample Kolmogorov-Smirnov testi ile test edilerek verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Ölçüm sonuçları ortalama; (X) ve standart sapma (SS) olarak sunulmuştur. Branşlar arası karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda Unpaired t testi kullanılmıştır. P<0.05 değeri anlamlı kabul edilmiştir. Çalışmadan elde edilen verilerin özetlenmesinde tanımlayıcı istatistikler sürekli değişkenler için ortalama ± standart sapma olarak tablo halinde verilmiştir. Grupların karşılaştırılmasında bağımsız iki grup için (deney ve kontrol) Mann Whitney U testi, bağımlı iki grup için wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS v. 22 paket programı ile yapılmış ve istatistik analizlerde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak dikkate alınmıştır. Sonuç itibari ile Deney ve Kontrol gurupları arasındaki ön test, son test değerleri incelendiğinde, anlamlı farklılıklar olduğu görülmüş; motorsal işlevsellik bakımından olumlu yönde gelişim sağladığı ve yapılan fiziksel aktivite programının özel eğitim derslerine de olumlu yönde etki ettiği tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Otizm, stretching In this study, it was aimed to observe the development of the adaptive stretching - weighted physical activity program of 10-16 year - old autistic individuals by applying a program to develop balance skills, including static balance, dynamic balance, sit - up test (flexibility), agility 'T' test. The universe of the study forms students who are volunteers at the age of 10-16 who are registered with the Düzce Special Education and Rehabilitation Center (Sports Club). The physical activity program includes a total of 30 male autism students with an 8-week period. Qualitative research method was applied in practice. In the studies we made, the experimental group was given physical activity program mainly with dynamic weight balance, static balance (filamongo), flexibility (sit-down test), agility 'T' test along with stretching weighted movement training for 8 weeks. These studies were started by taking pre-test post-test values. The control group continued with weekly routine movement training courses. SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) was used for a more accurate analysis of the data. One-Sample Kolmogorov-Smirnov test, in which the data showed normal distribution, was tested and found to show normal distribution of the data. The measurement results are average; (X) and standard deviation (SS). Unpaired t test was used in independent groups in comparison of branches. A value of P <0.05 was considered significant. In summary of the data obtained without study, descriptive statistics are tabulated as mean ± standard deviation for continuous variables. The Mann Whitney U test was used for two independent groups (experiment and control) and the Wilcoxon signed rank test for two dependent groups. Statistical analyzes were performed using SPSS v. 22 package program and statistical significance level was taken as 0.05. As a result, when the pre-test and post-test values of the experimental and control groups were examined, it was found that there were significant differences; It has been found that the improvement of the motor skills is positive and that the physical activity program has positive effects on the special education courses. Keywords: Autism, stretching
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/273Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [164]