Elit judo sporcularının başarı algısı ve spora katılım güdülerinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, elit judocuların başarı algısı ve spora katılım güdülerinin incelenmesidir. Bu araştırmaya 100'ü erkek, 66'sı kadın olmak üzere 166 elit düzey judocu katılmıştır. Katılımcıların 33'ü 8-14 yaş aralığında, 72'si 15-17 yaş aralığında, 31'i 18-25 yaş aralığında ve 30'u 26-55 yaş aralığındadır. Katılımcıların 30'u ilköğretim, 90'ı lise ve 46'sı lisans ve üstü mezundur. Katılımcıların yaş, cinsiyet ve eğitim durumlarını öğrenmeyi amaçlayan bilgi formu ile 8 alt boyut içeren 30 maddelik spora katılım güdüsü ölçeği ve 2 alt boyut içeren 12 maddelik başarı algısı ölçeği uygulanmıştır. Sporcuların cinsiyetleri, yaşları ve eğitim durumları incelenip, aralarında istatistiksel olarak ilişki veya fark olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada katılımcıların spora katılım güdüleri ve başarı algılarını ortaya koymak için betimleyici ve kestirimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Betimleyici istatistiklerden ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Kestirimsel istatistiklerden ise korelasyon analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way Manova) ile farklılık olan gruplara hangi grup lehine farklılık olduğunu tespit etmek amacıyla Post-Hoc testlerden Tukey testinden faydalanılmıştır. Araştırmada hata payı olarak 0.05 baz alınmıştır. Kadın judocuların görev yönelimi ortalamalarının (X=4.19, SS=1.11), ego yönelimi ortalamalarından (X=3.78, SS=1.00) daha yüksek olduğu, erkek judocuların ise görev yönelimi ortalamaları (X=3.57, SS=1.44), ego yönelimi ortalamalarından (SS=3.21, SS=1.22) daha yüksek olduğu görülmüştür. Judocuların yaşlarına göre spora katılım güdüleri puanları incelendiğinde; en önemli güdünün beceri geliştirme ortalaması (X=1.08, SS=0.14) olduğu ve 8-14 yaş aralığında gerçekleştiği, önemi düşük ortalamanın arkadaşlık ortalaması (X=1.76, SS=0.55) olduğu ve 18-25 yaş aralığında gerekçeleştiği görülmektedir. Eğitim durumlarına göre incelendiğinde ise; en yüksek ortalamanın görev yönelimi ortalaması (X=3.97, SS=0.21) olduğu ve lisans ve üstü eğitim düzeyinde gerçekleştiği, en düşük ortalamanın ego yönelimi algısı ortalaması (X=3.30, SS=0.12) olduğu ve lise düzeyinde gerçekleştiği görülmektedir. Beceri gelişimi güdüsünün sporcular arasında önemli olduğu, arkadaşlık güdüsünün çok önem arz etmediği anlaşılmıştır. Kadın judocuların erkek judoculardan daha fazla görev yönelimli olduğu görülmüştür. Judocuların eğitim durumuna göre spora katılım güdüsü puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunduğunu anlaşılmıştır. The aim of this study will be to examine the perceptions of success of elite the judoka and their participation in sports. 166 elite-level judoka, 100 men and 66 women, participated in this research. 33 of 8-14, 72 of them are between the ages of 15-17, 31 are between the ages of 18-25 and 30 are between the ages of 26-55. 30 of the participants are primary school, 90 are high school and 46 are undergraduate and higger. 30-item sports participation motivation scale with 8 sub dimensions and a 12-item success perception scale with 2 sub dimensions were applied with the fact sheet aimed at learning the age, gender and educational status of the participants. The sexes, ages and educational status of the athletes were examined and it was tried to determine whether there was a statistically relationship or difference between them. Descriptive and predictive statistics were used to reveal the relationship between participants' motivation to participate in sports and their perception of success. Average and standard deviation were used from descriptive statistics. From the predictive statistics, correlation analysis, the Manova) used the Tukey test from Post-Hoc tests different in favor of the groups that differed. The study was based on 0.05 as the margin of error. The task orientation averages of women the judoka (X = 4.19, SS = 1.11) are higher than their ego orientation averages (X = 3.78, SS = 1.00), while the male judoka task orientation averages (X = 3.57, SS = 1.44) are higher than the ego orientation averages. (SS = 3.21, SS = 1.22) was found to be higher. it is seen that the most important motive is the skill development average (X = 1.08, SS = 0.14) and is in the 8-14 age range, the least significant average is the friendship average (X = 1.76, SS = 0.55) and is justified in the 18-25 age range. When analyzed according to the educational status; it is seen that the highest average is the task orientation average (X = 3.97, SS = 0.21) and is at the level of undergraduate and above education, the lowest average is the average of ego orientation perception (X = 3.30, SS = 0.12) and is at the high school level. It is understood that the skill development skill is important among the athletes and the friendship motivation is not very important. It is seen that female athletes are more task oriented than male athletes. It was understood.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2640Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: