Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ve olası erişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu arasındaki ilişki
Özet
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ve olası erişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Günlük hayatımızın bir bölümü halini alan akıllı telefonlar, insanların sosyal hayatlarında da büyük değişimler meydana getirmektedir. Bununla beraber, akıllı telefonlar aracılığıyla arama ve mesajlaşmanın haricinde internete kolayca bağlanılmaktadır. Akıllı telefonların, insanların üzerinde ruhsal ve fiziksel etkilerinin yanı sıra, kültürel yaşamları üzerinde de etkileri bulunmaktadır. Akıllı telefon bağımlılığının en çok etkili olduğu genç kuşak ise kendilerini bu yolla ifade edebilmektedir. Akıllı telefon, her yaş grubu içindeki bireylerin okulda, işte ve özel hayatında kullandığı yeni nesil bir teknolojidir. Akıllı telefon, telefon işlevlerinin yanı sıra bilgisayarların işlevlerini de gördüğü için eğitimde de kullanılabilmektedir. Özellikle öğrenciler ders seçim ve kaydını, ders içeriklerini izleyebilmektedirler. Bununla beraber, sınav sonuç ve duyuruları takip etmekte ve öğrenci öğretmen iletişiminde de yaygın şekilde kullanılmaktadır. Bireyler, akıllı telefonlarını ve getirilerini bütün ortamlarda kullanma imkanına sahip olmaktadır. Dikkat Eksikliği ile Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), erken çocuklukta başlayan ve temel belirtilerinin erişkin döneminde de devam ettiği gelişimsel ve kronik bir psikiyatrik bozukluktur. Hiperaktivite ve dikkat eksikliği bazı kişiler tarafından aşırı hareketlilik olarak anlaşılmaktadır. Halbuki hareketliliğin çok olmadığı ancak dikkat eksikliğinin söz konusu olduğu kişilere hiperaktivite tanısının konulması daha zor olmaktadır. Böylece, hareketliliğin çok fazla olmadığı ama dikkat eksikliğinin anlam barındırdığı hiperaktif kişiler daha zor şekilde tanımlanmaktadır. DEHB'nin insan hayatı üzerinde ciddi etkileri bulunmaktadır. DEHB konusunda bireyler üzerinde uygulanan tedaviler; aile, okul ve ruh sağlığı ile ilgili alanında uzman kişilerin işbirliği içinde olması ile daha etkili olabilmektedir. Bunun yanında DEHB tedavisi uygulanacak olan bireylerle sağlıklı iletişim kurma, bu hastalığın tedavi edilmesinin en önemli amaçlarından biridir. Akıllı telefonların aşırı kullanımı sonucunda, teknolojiye bağımlı olan bir gençlik profili ortaya çıkmaktadır Akıllı telefonlar birçok işlevi bir arada sunan ve sağladığı kolaylıklarla beraber bilinçsiz ve aşırı kullanıma bağlı olarak bazı problemleri de beraberinde getirmektedir. Akıllı telefon bağımlılığı, günlük hayat ve ilişkilerde işlevselliği bozmakta olan tekrarlayıcı davranış bozukluklarına olan bağımlılığı ifade etmektedir. Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ve erişkin dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılan çalışma ve korelasyon analizi sonucunda akıllı telefon bağımlılığının; akıllı telefonu kullanma yılı, akıllı telefonu kullanma süresi ve aylık harcanan GB miktarına göre arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Akıllı telefon bağımlılığının kontrol altına alınabilmesi için, üniversite öğrencilerine kullanım sürelerinin azaltılmasına yönelik; öneriler yapılmalı ve bağımlılığın olumsuz sonuçları ile ilgili bilgiler verilmelidir. Yapılan korelasyon analizi sonucunda dikkat eksikliğinin; akıllı telefonu kullanma süresi ve aylık harcanan GB miktarına göre artışı ile ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, hiperaktivite/dürtüselliğin; akıllı telefonu kullanma süresi, aylık harcanan GB miktarı ile pozitif yönde ve akıllı telefona sahip olma yaşı ile negatif yönde anlamlı ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akıllı telefon bağımlılığı yüksek olan bireylerin internete bağlanma düzeyleri diğer bireylere oranla daha fazladır. Dolayısıyla aylık internet kullanım oranı yüksek olan üniversite öğrencilerine bağımlılıklarını azaltıcı uygulamalar yapılması yararlı olabilir. The aim of this study is to investigate the relationship between smartphone addiction and possible adult attention deficit hyperactivity disorder in university students. Smart phones, which have become a part of our daily life, also cause great changes in people's social lives. However, it is easily connected to the internet, except for calling and messaging via smartphones. Smartphones have effects on people's cultural lives as well as their mental and physical effects. The younger generation, where smartphone addiction is most effective, can express themselves in this way. Smart phone is a new generation technology used by individuals in every age group in school, work and private life. The smartphone can be used in education as it also functions as a computer, as well as phone functions. In particular, students can watch the course selection and registration, and the course contents. In addition, the exam follows the results and announcements and is widely used in student-teacher communication. Individuals have the opportunity to use their smartphones and returns in all environments. Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a developmental and chronic psychiatric disorder that begins in early childhood and main symptoms continue during the adult period. Hyperactivity and attention deficit are understood by some people as excessive mobility. However, it is more difficult to diagnose hyperactive individuals who do not have much mobility but lack attention. In this way, hyperactive people who do not have much mobility but lack of attention are more difficult to identify. ADHD has serious effects on human life. Treatments applied to individuals about ADHD; It can be more effective with the cooperation of experts in the field of family, school and mental health. In addition, communicating with individuals who will be treated with ADHD is one of the most important goals of treating this disease. As a result of the excessive use of smartphones, a youth profile that is dependent on technology emerges. Smartphones bring many problems together and bring some problems due to the unconscious and excessive usage as well as the conveniences it provides. Smartphone addiction refers to addiction to repetitive behavioral disorders that impair functionality in daily life and relationships. Result of the study and correlation analysis conducted to examine the relationship between smartphone addiction and adult attention deficit and hyperactivity disorder in university students, smartphone addiction; It has been concluded that the number of years of using the smartphone, the duration of using the smartphone and the amount of GB spent monthly. In order to reduce the usage time for university students to control smart phone addiction; recommendations should be made and information about the negative consequences of addiction should be provided. As a result of the correlation analysis, the lack of attention; It was concluded that the usage time of the smartphone increased according to the amount of GB spent monthly. Also, hyperactivity / impulsivity; It has been concluded that the duration of using the smartphone increases with the amount of GB spent per month and decreases according to the age of owning the smartphone. Internet connection levels of individuals with high smartphone addiction are higher than other individuals. Therefore, it may be beneficial to make applications that reduce dependency on university students with high monthly internet usage.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2607Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: