Algılanan hizmetkar liderlik davranışının spor kuruluşları çalışanlarının pozitif psikolojik sermayeleri ve işle bütünleşmeleri üzerindeki rolünün incelenmesi /
Özet
Hizmetkâr liderlik günümüzde birçok bilimsel araştırmanın odak noktasına dönüşmüştür. Bu araştırmanın amacı, algılanan hizmetkâr liderlik davranışının spor kuruluşları çalışanlarının pozitif psikolojik sermayeleri ve işle bütünleşmeleri üzerindeki rolünün incelenmesidir. Araştırma basit seçkisiz yönteme uygun olarak belirlenen spor kuruluşu çalışanı 121 (yüzde 60) erkek, 79 (yüzde 40) kadın olmak üzere toplam 200 gönüllü ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri toplama araçlarını araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, Hizmetkar Liderlik Anketi, Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği ve İşle Bütünleşme Ölçeği oluşturmaktadır. Verilerin analizinde SPSS 25.0 programından yararlanılmıştır. Verilerin analiz sürecinde; çarpıklık-basıklık analizi, ölçeklerin güvenirliklerini sınama amacıyla Cronbach Alfa hesaplamaları, frekans analizleri, ikili grupların karşılaştırmalarında bağımsız gruplar için t-Testi, ikiden fazla grup karşılaştırmalarında One-Way ANOVA, Pearson Korelasyon analizi ve yanı sıra Basit Doğrusal Regresyon analizleri uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda algılanan hizmetkâr liderliğin çalışanların pozitif psikolojik sermayeleri ve işle bütünleşmeleri ile istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki gösterdiği belirlenmiştir.Araştırma değişkenlerinin çalışma grubunun demografik özellikleri ile ilişkilerinin tespitine dönük incelemelerde; spor kuruluşları çalışanlarının yaşları arttıkça hizmetkar liderlik algıları, pozitif psikolojik sermayeleri ve işle bütünleşmelerinin de arttığı, evli olan çalışanların pozitif psikolojik sermayeleri ile işle bütünleşmelerinin bekarlara göre daha yüksek olduğu, çalışanların çalışma süreleri arttıkça hizmetkar liderlik algıları ile işle bütünleşmelerinin artış gösterdiği saptanmıştır. Bunlara ek olarak, spor kuruluşu çalışanlarının bağlı olduğu yöneticilerinin erkek olmasının çalışanlarda algılanan hizmetkar liderliği arttırdığı, bağlı bulunulan yöneticilerin yöneticilik deneyimleri ve toplam çalışma süreleri arttıkça çalışanların algılanan hizmetkar liderliklerinin, pozitif psikolojik sermayelerinin ve işle bütünleşmelerinin arttığı bulunmuştur. Algılanan hizmetkar liderliğin çalışanların pozitif psikolojik sermayeleri ve işle bütünleşme düzeyleri üzerindeki yordayıcılığının sınanması sonucunda, hizmetkar liderliğin pozitif psikolojik sermayeyi yüzde 8, işle bütünleşmeyi ise yüzde 80 oranında yordadığı bulunmuştur. Bu bulgulara göre, algılanan hizmetkar liderliğin pozitif psikolojik sermayeyi açıklayıcı özellik taşırken, işle bütünleşmenin en önemli bileşenlerinden biri olarak değerlendirilebileceği söylenebilir. Servant Leadership has become the focal point of so many researches. The aim of this research is to study the role of 'Perceptions of Servant Leadership' on the positive psychological capital of sports institutions' workers and on their business integration. Research is conducted with a total of 200 volunteers, 121 (percent 60) male and 79 (percent 40) female who were randomly picked. The data collection tools are developed by the researcher and are consisted of a Personal Information Form, a Servant Leadership Survey, a Positive Psychological Capital Scale and a Business Integration Scale. Data analysis is done by the help of SPSS 25. Through the analysis of the data following methods were applied: Skewness kurtosis analysis, Cronbach Alfa in order to test the accuracy of the scales, frequency analysis, t-Test for the independent groups when comparing amongst two groups, One-Way ANOVA when comparing more than 2 groups, Pearson Correlation analysis along with Simple Linear Regression analysis. As a result of this data analysis, it was found that there is a meaningful relationship between perceived servant leadership, positive psychological capital of the workers and their integration with business. A close examination of the research variables and demographic aspects of the study group clearly showed that; as sports institutions workers' ages increase, their sense of servant leadership, positive psychological capital and business integration increase, their sense of servant leadership, positive psychological capital and business integration and that labor hours of the workers increase, their sense of servant leadership and business integration increase. In addition; it was found that workers with a male director have a higher sense of servant leadership and that as the work experience of their directors' and their working hours in total increase; their sense of servant leadership, positive psychological capital and business integration increase. As a result of the examination of the predictors of perceived servant leadership and business integration, it was found that; servant leadership predicts positive psychological capital at a rate of percent 8, and business integration at a rate of %80. According to this finding; perceived leadership can be evaluated as an explanatory feature in positive psychological capital and as one of the most important components business integration.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2500Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [164]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: