Lise Öğrencilerinin ve Ebeveynlerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumları
Abstract
Bu araştırma liselerde öğrenim gören öğrencilerin ve velilerinin beden eğitimi dersine ait davranışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın sınırlarını 2016-2017 yılında İstanbul Pendik İlçesinde bulunan liselerde okuyan öğrenciler ile velileri evreni oluşturmaktadır. Bu evren içinden örneklem araştırmaya gönüllü katılan 300 öğrenci ve 300 veliden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Kişisel bilgi formu, "Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği" (Güllü ve Güçlü) ve "Beden Eğitimi Dersine Yönelik Ana-Baba Tutum Ölçeği" (Öncü ve Güven) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şunlardır: Örneklem grubunu oluşturan öğrencilerden kızların erkeklere kıyasla ve Düzenli egzersiz yapanların Düzenli egzersiz yapmayanlara kıyasla beden eğitimine ilişkin daha olumlu düşündükleri tespit edilmiştir. Okul türü değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Örneklem grubunu oluşturan velilerin beden eğitimi dersi tutum ölçeği puanlarının işlevsel boyutta erkek veliler kadın velilere göre beden eğitimi dersine daha olumlu düşündükleri tespit edilmiştir. Okul türü değişkeninde düzen boyutunda anlamlı bir farklılık görülürken toplam ölçek ile diğer alt boyutlarda anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. İmam hatip öğrencileri Anadolu Lisesi öğrencilerine göre beden eğitimi dersine daha olumlu bakmaktadırlar. Lisede okuyan çocuğun cinsiyet değişkenine göre düzen boyutunda lisede erkek çocuğu olan veliler beden eğitimi dersine lisede kız çocuğu olan velilere göre daha olumlu tutum sergilediği görülmüştür. Algısal boyutta düzenli egzersiz yapmayanlar beden eğitimi dersine ilişkin daha olumlu değerlendirmeler yapmışlardır. Spor haberlerini takip edenlerin beden eğitimine karşı daha olumlu tutum sergiledikleri tespit dilmiştir. Ailenin geliri 1450 TL olan grubun beden eğitimine daha olumlu baktığı görülmüştür. Velilerin yaşı ve eğitim durumu değişkenine göre grupların aritmetik ortalamaları arasında toplam ölçek ile hiçbir alt boyutta anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi, Spor, Sporun Önemi, Veli Görüşleri, Tutum. This research was carried out in order to determine the attitudes of the students and their parents who attended secondary schools to physical education lessons. The scanning model was used. The universe of the research constitutes the students and parents who study in the high schools in Pendik district in the city of Istanbul in 2016-2017. It consists of 300 students and 300 parents who voluntarily participating in the study of the sample within this universe. Personal information form "Physical Education Class Attitude Scale for Secondary School Students" (Güllü ve Güçlü) and "Parent Attitude Scale for Physical Education Course" (Öncü ve Güven) were used to collect data in the research. Findings obtained in the research are: It was found that the female students from the sample group were more positive than the male students and those who did regular exercise were more positive compared to those who did not exercise regularly. There was no significant difference according to school type variable. It was determined that the male parents who constituted the sampling group had a more positive attitude scale score of the physical education lesson than female parents. There was a significant difference in layout dimension in the school type variable but not in the total scale and other sub dimensions. Imam Hatip students have more positive attitudes towards physical education than Anatolian High school students. According to the gender variable of high school students, parents with high school boys showed more positive attitudes towards physical education lesson than parents with high school girls. Those who do not exercise regularly have made more positive evaluations about physical education lesson on a perceptual scale . It has been found that those who follow sports news have a more positive attitude towards physical education lesson. It was seen that the group with the income of 1450 TL came to a positive view of physical education. There was no significant difference between the total scale and any subscale between the arithmetic mean of the groups according to the age and educational status of the parents. Keywords: Physical Education, Sports, Sports Importance, Parent Views, Attitude.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [164]