Örtük Program, Resmi Program ve Okul Dışı Etmenlerin Değerleri Kazandırma Etkililiğinin İncelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı örtük programın, resmi programın ve okul dışı etmenlerin (aile, medya, okul dışı sosyal çevre) değerleri kazandırma etkililiğini öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelemektir. Betimsel araştırma kapsamındaki genel tarama modeli uygulanan araştırmanın çalışma grubunu 155 öğretmen ve 740 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin analizi için Manova (çok değişkenli varyans analizi) ve Two-way Anova (iki yönlü varyans analizi) yapılmıştır. Araştırmayla hem öğretmen hem de öğrenci görüşlerine göre değerlerin kazanılmasında en etkili faktör okul dışı etmenler (aile, medya-sosyal çevre) olarak belirlenmiştir. Örtük program özellikle kişisel-evrensel değerlerin kazanılmasında resmi programın önüne geçmiştir. Değerlerin kazanılmasında öğrenciler örtük programı resmi programdan daha etkili görürken öğretmenler resmi programı örtük programdan daha etkili bulmuşlardır. The goal of this investigation was to evaluate of hidden curriculum, school curricula and out-of-school-sources (family, media, out of school social life) about gaining values according to teachers and students opinion. Descriptive research with a survey model was used in this research. Sample group contained 155 teachers and 740 students. Multiple variable variance analysis (Manova) and two-way variance analysis (Two-way Anova) were used to analyze data. With this investigation, it was found by students and teachers opinion, out-of-school sources (family, media and social life) were the most effective factor about gaining values. Moreover, hidden curriculum was more effective than curricula especially gaining of personal-universal values. The findings showed that hidden curriculum was more effective than curricula according to students on the other hand, curricula was more effective than hidden curriculum according to teachers views.
Volume
7Issue
2The following license files are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
A Fuzzy Logic Based Approach to Solve Interval Multiobjective Nonlinear Transportation Problem
Dalman, Hasan; Sivri, Mustafa (NATL ACAD SCIENCES INDIA, 5 LAJPATRAI RD, ALLAHABAD 211002, INDIA, 2019)This paper presents the solution procedure of multiobjective nonlinear transportation problem (MNOTP) where the cost coefficients of the objective functions, and the supply and the unknown demand parameters have been ... -
Stratejik Kültür Perspektifinden Kuzey Kore’nin Nükleer Programı
Akçadağ Alagöz, Emine (Uluslararası İlişkiler Konseyi Derneği İktisadi İşletmesi, 2019)Bu çalışma stratejik kültür yaklaşımını, Kuzey Kore’nin nükleer programının incelenmesi için muhtemel bir analiz yöntemi olarak ele almaktadır. Çalışmanın amacı, kültür ile davranış arasındaki bağlantıyı Alastair ... -
Multi-objective Solid Transportation Problem in Uncertain Environment
Dalman, Hasan; Sivri, Mustafa (SPRINGER INT PUBL AG, GEWERBESTRASSE 11, CHAM CH-6330, SWITZERLAND, 2017)Although new information technologies decrease information and transaction costs, transportation problem of physical goods is still relevant. Globalization of trade increased the uncertainty that companies are facing, ...