Ergenlerde algılanan sosyal destek ve atılganlık arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Çocukluktan ergenliğe geçiş, ergenin çözmesi gereken önemli bir sorundur. Şimdiye kadar yanlarında olduğu ailesinden artık kopmak istemektedir. Yoğun bir baskı ve stres dönemi içerisinde bulunan ergenin içinde bulunduğu sosyal destek ağının da üzerinde etkisi çok önemlidir. Aileden, arkadaş çevresinden ve öğretmenlerden alınan destek özgüvenini olumlu yönde etkilemekte ergenin atılganlık davranışına katkıda bulunmaktadır. AMAÇ: Bu çalışmanın amacı ergenlerde algılanan sosyal destek ve atılganlık arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Ayrıca sosyo-demografik değişkenlerin bu psikolojik faktörlerle olan ilişkisi saptanacaktır. YÖNTEM: Bu araştırma betimsel nitelikte olup "ilişkisel tarama deseni"ne uygun olan korelatif (İlintisel) bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Bursa ilinde bulunan özel bir ilkokul ve lise öğrencileri olarak toplam 750 kişi oluşturmaktadırlar. Araştırmanın örneklemini Bursa ilinde bulunan aynı özel ilköğretim okulu ve lisesinde öğrenci olan 150 ergen oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından hazırlanan ve kişisel bilgi Formu, Rathus Atılganlık Envanteri, Çok Yönlü Algılanan Sosyal Destek Ölçeği 1993 yılında Çakır ve Palabıyıkoğlu tarafından geliştirilmiş 12 maddelik bir ölçektir. Veri toplama araçları ile elde edilen veriler bilgisayar ortamına sayısal ifade olarak girilmiş ve bu veriler sosyal bilimler için istatistik paket programı (spss 21) kullanılarak istatistiksel analizleri yapılmıştır. BULGULAR: Atılganlık puanı ile Çok Yönlü Algılanan Sosyal Destek arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur (r= .958, p<.01). Çok yönlü algılanan sosyal destek artıkça, atılganlık artmaktadır. Atılganlık düzeylerinin aileden şiddet görme durumuna göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ailesinden şiddet görenlerde Atılganlık yüksek çıkmıştır. Çok Yönlü Algılanan Sosyal Destek toplam puanı Aile, Arkadaş ve Özel insan alt boyutu düzeylerinin aileden şiddet görme durumuna göre anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. SONUÇ: Çalışmanın sonucunda ergenlerde algılanan sosyal destek ile atılganlık arasında anlamalı bir ilişki olduğu ortaya konulmuştur. Bu bağlamda aileler ergenlik döneminde bulunan bireylere sosyal, akademik anlamda destek çıkmalı, onlara kendilerini ifade edecek yaşam alanları yaratmalıdır. Spor ve sanatsal etkinliklere yöneltilmesi için ailelerin yol gösterici olması gerekir. The transition from childhood to adolescence is an important problem that the adolescent needs to be solve. Adolescent people want to break away from his family. The influence of the adolescents in the period of intense pressure and stress on the social support network is very important. The support from the family, friends and teachers positively affects the self-confidence of the adolescents and contributes to the adolescent's assertiveness behavior. Aim: The aim of the this study is to examine the relationship between perceived social support and assertiveness in adolescents Method: This research is descriptive and correlative study. The universe of the study consists of 750 adolescents who study in a private school and live in Bursa . The sample of the study consists of 150 adolescents who study in a private school and live in Bursa. The personal information form, Rathus Assertiveness Inventory, Multidimensional Perceived Social Support Scale, which was prepared by the researcher, is a 12-item scale developed by Çakır and Palabıyıkoğlu in 1993. The data obtained by means of data collection tools were entered as numerical expressions in the computer environment and these data were analyzed by using statistical package program for social sciences (SPSS 21). Results: There is a positive correlation between Assertiveness score and Multidimensional Perceived Social Support (r = .958, p <.01). As social support perceived as multidimensional, assertiveness increases. A significant difference was determined according to the severity of assertiveness levels of the family. Assertiveness is high in the family. There was no significant difference in the Family, Friend and Special human sub-dimension levels of the Multi-Point Perceived Social Support total score. Conclusion: As a result of the study, it was revealed that there is a understandable relationship between perceived social support and assertiveness in adolescents. In this context, families should have social and academic support for the individuals who are in adolescence and create living spaces to express themselves. Families should be guided by sports and artistic activities.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
The following license files are associated with this item: