Örgütsel sessizlik, iş tatmini ve iş stresi arasındaki ilişki: İnşaat sektörü üzerine bir çalışma
Abstract
Bu araştırmada örgütsel sessizlik, iş stresi ve iş tatmini kavramlarının ilişkisi inşaat sektöründe incelenmiştir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Anket çalışanların demografik özelliklerini belirleyen 7, örgütsel sessizliklerini ölçen 30, iş tatminlerini ölçen 20 ve iş stresini ölçen 15 soru olmak üzere toplamda 72 sorudan oluşmaktadır. Seçilmiş 12 farklı inşaat firmasında çalışan 2352 personel bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 408 kişi oluşturmuştur. Verilerin analizi SPSS 24 programı ile yapılmış ve %95 güven düzeyi ile çalışılmıştır. Elde edilen verilere göre, çalışanların iletişim, deneyim, örgütsel sessizlik, içsel tatmin, dışsal tatmin, iş tatmini, iş stresi algı düzeyleri yaşına göre değişmektedir. Çalışanların yönetsel, güven, iletişim, deneyim, örgütsel sessizlik, içsel tatmin, dışsal tatmin, iş tatmini, iş stresi algı düzeyleri eğitim durumuna göre değişmektedir. Çalışanların örgütsel algı düzeyi medeni durumuna göre değişmektedir. Çalışanların güven, deneyim, örgütsel sessizlik, içsel tatmin algı düzeyleri aylık gelirine göre değişmektedir. Çalışanların güven, iletişim, iş stresi algı düzeyleri işten memnuniyetine göre değişmektedir. Çalışanların dışsal tatmin, içsel tatmin, iş stresi algı düzeyleri iş tecrübesine göre değişmektedir. Çalışanların içsel tatmin, dışsal tatmin, iş tatmin düzeyleri arttıkça yönetsel ve örgütsel ve İletişim algı düzeyi azalmakta, iş stresi düzeyleri arttıkça yönetsel algı düzeyi artmaktadır. Çalışanların iş stresi düzeyleri arttıkça güven algı düzeyi artmaktadır. Çalışanların içsel tatmin, dışsal tatmin, iş tatmin düzeyleri arttıkça deneyim algı düzeyi azalmakta, iş stresi düzeyleri arttıkça deneyim algı düzeyi artmaktadır. Çalışanların içsel tatmin, dışsal tatmin, iş tatmin düzeyleri arttıkça örgütsel sessizlik algı düzeyi azalmakta, iş stresi düzeyleri arttıkça örgütsel sessizlik algı düzeyi artmaktadır. Çalışanların iş stresi arttıkça içsel tatmin, dışsal tatmin, iş tatmin düzeyleri azalmaktadır. Çalışanların içsel tatmin düzeyi yönetsel algı düzeyini azaltmaktadır. Çalışanların içsel tatmin düzeyi örgütsel algı düzeyini azaltmakta, iş stresi düzeyi artırmaktadır. Çalışanların iş stresi düzeyi İletişim algı düzeyini artırmaktadır. Çalışanların iş stres düzeyi, içsel ve dışsal tatmin düzeylerini azaltmaktadır. In this study, the relationship between the concepts of organizational silence, work stress and job satisfaction were examined in the construction sector. General screening model was used in the study. The questionnaire consisted of a total of 72 questions, 7 of which defined the demographic characteristics of the employees, 30 of them measuring their Organizational Silence, 20 of them measuring Job Satisfaction, and 15 of them measuring the Job Stress. 2352 personnel working in eight selected construction companies constitute the universe of this research. The sample of the study consisted of 408 people. Data were analyzed with SPSS 24 program and 95% confidence level was used. According to the data obtained, communication, experience, organizational silence, internal satisfaction, external satisfaction, job satisfaction, job stress perception levels vary in accordance with age. Employees' managerial, trust, communication, experience, organizational silence, internal satisfaction, external satisfaction, job satisfaction, job stress perception levels vary in accordance with educational status. The level of organizational perception of employees varies in accordance with their marital status. Employees' trust, experience, organizational silence, internal satisfaction perception levels vary in accordance with monthly income. Employees' trust, communication, job stress perception levels vary in accordance with job satisfaction. External satisfaction, internal satisfaction, job stress perception levels of the employees vary in accordance with the work experience. As the internal satisfaction, external satisfaction and job satisfaction levels of the employees increase, the level of managerial, organizational and communication perception decreases, and the level of Managerial perception increases as the levels of Work Stress increase. Confidence perception level is increasing as the Work Stress levels of employees increase. Experience perception level decreases as the level of Internal Satisfaction, External Satisfaction and Job Satisfaction increases and Experience perception level increases as Job Stress levels increase. The level of perception of Organizational Silence decreases as the levels of Internal Satisfaction, External Satisfaction and Job Satisfaction increase, and the level of perception of Organizational Silence increases as the levels of Work Stress increase. As the Job Stress of Employees increases, the levels of Internal Satisfaction, External Satisfaction and Job Satisfaction decrease. The level of Internal Satisfaction of the employees decreases the level of managerial perception. The level of Internal Satisfaction of the employees decreases the level of organizational perception and increases the level of Job Stress. Job Stress level of employees increases communication perception level. Work Stress level of employees decreases the levels of Internal and External satisfaction.
Collections
- Doktora Tezleri [45]
The following license files are associated with this item: