Avrupa Birliği'ne Üyelik Süreci Kapsamında Yeni Bilgisayarlı Transit Sistemi Uygulamasının Transit Ticarete Etkileri İpsala Sınır Kapısı Örneği
Abstract
Türkiye küreselleşme yolunda Dünya Ticaret Örgütü gibi kuruluşlara üye olup önemli
adımlar atarken bir yandan da Avrupa Birliği gibi bölgeselleşme hareketlerine katılmaya
çalışarak dünya ekonomisindeki yerini yukarılara taşımayı hedeflemektedir. Dünya
ekonomisinde üst sıralara yükselmek dış ticarette rekabet edebilirlikle paralel ilerlemektedir.
Bunu sağlayacak unsurlardan biri ise dış ticaretin kolaylaştırılmasıdır.
Bu çalışmanın amacı; Avrupa Birliği’ne üyelik süreci kapsamında Yeni Bilgisayarlı
Transit Sistemi (NCTS) uygulamasının transit ticarete etkilerini İpsala Sınır Kapısı’nda yarı
biçimsel mülakat yöntemi yardımıyla incelemektir.
Çalışmada öncelikle transit rejiminin tanımı ve kapsamına yer verilecektir, ardından
Türkiye’de uygulanmakta olan transit rejimi ayrıntılarıyla ortaya konulacaktır. Avrupa
Birliği’nin (AB) ortak ulaştırma politikası, NCTS kapsamında değerlendirilecektir. Çalışmanın
son bölümünde ise İpsala Gümrük Kapısı’ndaki Yeni Bilgisayarlı Transit Sistemi (NCTS)
uygulamaları mülakatlar yoluyla incelenerek, uygulamanın faydaları ve zayıf yönlerine
değinilecektir. On the road to globalization, Turkey aims to increase its position in the world’s
economy by becoming a member of organizations such as World Trade Organization and by
attempting to join regional integrations European Union.
Climbing to high positions in the world’s economy goes parallel with being competitive
in foreign trade. One of the most important factors to enable this is to facilitate foreign trade.
The purpose of this study is to examine the effects of the implementation of New
Computerised Transit System (NCTS) at İpsala Border Gate in the European Union accession
process with semi structured interview process.
In the study firstly the definition and scope of the transit regime will be explained than
the details of the transit regime that is being implemented in Turkey will be revealed. The
European Union's (EU) common transport policy will be explained. In the last part of the study,
interviews will be carried out on the implementation of NCTS at İpsala Border Gate. Finally
the advantages and disadvantages of the implementation will be mentioned.
Volume
12Issue
2Collections
The following license files are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Avrupa Birliği'ne Üyelik Süreci Kapsamında Yeni Bilgisayarlı Transit Sistemi (NCTS) Uygulamasının Transit Ticarete Etkileri: İpsala Sınır Kapısı Örneği
Kaçmazer, Mehmet Ali (İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015)Günümüzde dış ticaret işlemleri ülke ekonomileri açısından önemli bir yer tutmakta ve bu durum her geçen gün ülkemiz açısından da daha önemli bir hale gelmektedir. Türkiye, II. Dünya Savaşı sonrası başlayıp özellikle 1980 ... -
Quantitative Estimation of Railway Vehicle Regenerative Energy Saving: “A Case of Addis Ababa Light Rail Transit (AALRT)”
Nkurunziza, Jean Marie Vianney; Nizeyimana, Jean d’Amour; Turabimana, Pacifique (İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021)A rapidly growing demand and shortage of electric energy require mankind to efficiently use it, recuperate and store it from the existing system, when possible, for further applications whenever the need arises. Electric ... -
Carbon emissions effect of energy transition and globalization: Inference from the low, lower middle, upper middle and high-income economies
Alola, Andrew Adewale; Joshua, Udi (SPRINGER HEIDELBERG, TIERGARTENSTRASSE 17, D-69121 HEIDELBERG, GERMANY, 2020)The importance of income to environmental sustainability especially in the perspective of economic development has been rigorously examined in recent times. To further deepened the income-environmental sustainability ...