Engelli ve engelli olmayan öğrencilerin bütünleşmesinde okul yönetiminin tutumlarının değerlendirilmesi
Abstract
Bu çalışma ile engelli öğrencilerin ve engelli olmayan öğrencilerin bütünleşmesinde okul yönetiminin sergilediği tutumların değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda okul yöneticilerine, engelli ve engelli olmayan öğrencilerin bütünleşmesinde okul yönetiminin tutumlarının değerlendirilmesine yönelik sorular sorulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul il merkezli olmak üzere Üsküdar ve Ümraniye ilçelerindeki kamu ve özel okullarda yönetici olarak görev yapan okullarında kaynaştırma uygulamasına tabii çocuklar bulunmakta olup, toplamda 23 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplama işlemi google formlar üzerinden yapılan ve 67 adet tutum cümlesinden oluşan bir anket ile gerçekleştirilmiştir. Üsküdar ilçesinin sosyo-ekonomik düzey açısından üst sosyo-ekonomik düzeyde, Ümraniye ilçesinin ise alt sosyo-ekonomik düzeyde olduğu düşünülmektedir. Anketten elde edilen veriler frekans, yüzde, aritmetik ortalama, ikili gruplar için MannWhitney U testi, çoklu gruplar için KruskaVallis H Testi uygulanarak sonuçlar tablolar halinde gösterilmiştir. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin engelli ve engelli olmayan öğrencilerin bütünleşmesindeki tutumları araştırma bulgularına göre; okul yöneticilerinin kaynaştırma uygulamaları hakkındaki görüşleri değerlendirildiğinde, bu uygulamaları yararlı olarak değerlendirmelerine karşın aynı zamanda amacına hizmet etmeyen uygulamalar olarak değerlendirdikleri belirlenmiştir. Eğitim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerin ve öğretmenlerin, kaynaştırma eğitimi ile ilgili yeterliklerin eksik olduğu görülmüştür. Okullara kaynaştırma eğitimi konusunda eğitimli personel desteği sunulmasının gerekliliği tespit edilmiştir. Kaynaştırma eğitimi için özel eğitim öğretmenlerinin eksikliği tespit edilmiştir. The aim of the study is to assess the attitudes displayed by the school administration in the unification of students with and without disabilities. In this respect, school administrators were asked questions intended to assess the attitudes they displayed in the unification of students with and without disabilities. Study group of the research consisted of 23 school administrators working at independent schools in Üsküdar and Ümraniye districts of Istanbul province which had inclusive students. Data were collected via Google Forms by a survey form consisting of 67 attitude-related statements. In terms of socio-economic level, Üsküdar district is assumed to accommodate a higher socio-economic level whereas Ümraniye is assumed to accommodate a lower socio-economic level. The data obtained from the survey form were subjected to frequency, percentage, arithmetic mean, Mann Whitney U test for two groups and Kruskal Wallis H test for multiple groups and the results were shown in tables. The typical case sampling method among the purposeful sampling methods was used in the study. According to the results of the study on school administrators' attitudes regarding the unification of students with and without disabilities, the opinions of school administrators on inclusive education practices were assessed. It was found that, while they assumed these practices to be useful, they also viewed them as practices not serving the purpose. It was revealed that school administrators and teachers working at educational institutions werenot competent in inclusive education. Accordingly, it was suggested that, there was the need to provide schools with educated personnel support and special education teachers for inclusive education.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [164]
The following license files are associated with this item: