Psikoloji öğrencilerinin meslek seçiminde etkili olan faktörlerin çok değişkenli analizi
Özet
Bu araştırmanın amacı; meslek seçiminde psikoloji alanını tercih etmiş kişilerin, seçimlerinde etkili olan faktörlerin analizi; geriye dönük çocukluk çağı ruhsal travmaları ve anne baba tutumlarının taranması ve kişilik özellikleri ile kullandıkları savunma biçimleriyle karşılaştırılmasıdır. Ayrıca bu sonuçların sosyal bilimlerden farklı bir alanda meslek seçen kişilerin sonuçlarıyla karşılaştırılması da hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemi psikoloji bölümü öğrencilerinden, kontrol grubu ise mühendislik bölümü öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada katılımcılardan "Savunma Biçimleri Ölçeği (SBÖ)", "Uluslararası Kişilik Envanteri – Kısa Form (IPISV)", "Anne Baba Tutumları Ölçeği (ABTÖ)" ve "Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği(ÇÇTÖ)"ni doldurmaları istenmiştir.. Ayrıca katılımcılara ait demografik bilgiler, araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ile elde edilmiştir. Katılımcılara seçtikleri bölümü hangi motivasyonla seçtiklerine dair çeşitli seçenekler sunulmuş ve katılımcılarım %58'inin mesleğe duyduğu ilgiden dolayı seçim yaptıkları görülmüştür. Her bir ölçeğin alt ölçeklerinin diğer ölçeklerinin alt ölçekleriyle olan korelasyonları incelenmiştir.4 farklı MANOVA yapılarak gruplar arasında alt ölçek puanları karşılaştırılmıştır. Bulgulara göre; gruplar arasında IPISV ve ÇÇTÖ alt ölçek puanları açısından anlamlı bir fark bulunamamıştır. SBÖ alt ölçeklerine göre kimya bölümünde okuyan öğrencilerin puanlarıyla psikoloji bölümünde okuyan öğrencilerin immatür savunmalar alt ölçeği puanları arasında anlamlı düzeyde fark olduğu bulunmuştur. Sonuçlar psikoloji bölümünde okuyan öğrencilerin baskıcı-otoriter ebeveynlik alt ölçeğinden aldıkları puanın kimya mühendisliği bölümünde okuyan öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğunu göstermiştir. Ayrıca, kimya mühendisliğinde okuyan öğrencilerin güven veren-demokratik ebeveynlik alt ölçeğinden aldıkları puanın psikoloji bölümünde okuyan öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür. The purpose of this research; analysis of the factors influencing the choice of individuals who have chosen psychology in their choice of profession; retrospective childhood trauma and parental attitudes and personality traits. It is also aimed to compare these results with those of those who choose a profession in a different field than the social sciences. The sample of the study consists of psychology students and the control group composed of engineering students. Participants were asked to complete the "Defense Style Questionnaire,(DSQ), International Personality Inventory Short Form (IPISV)," Parenting Style Inventory (PSI), and "Childhood Trauma Scale (CTS). In addition, the demographic information of the participants was obtained with a personal information form prepared by the researcher. The participants were presented with various options on how motivated while they were choosing their major and it was seen that 58% of the participants chose it because of their interest in the profession. The correlations of the subscales of each scale with the subscales of the other scales were found to be low or insignificant. Therefore, 4 different MANOVAs were used to compare the subscale scores between the groups. According to the findings; There was no significant difference between the groups in terms of IPISV and CTS subscale scores. It was found that there was a significant difference between the scores of the students studying in chemistry department and the immature defense subscale scores of the students studying in psychology department according to the DSQ subscales. The results showed that the scores obtained from the repressive-authoritarian parenting subscale of psychology students were significantly higher than those of the chemical engineering students. In addition, it was observed that the scores obtained from the students who studied in chemical engineering from the reassuring-democratic parenting subscale were significantly higher than those who were studying in psychology department.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/1919Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: