8. sınıf öğrencilerinde internet bağımlılığının yalnızlık algısı ve sosyal becerilerle ilişkisinin incelenmesi
Özet
İnternet bağımlılığı son yıllarda genç nüfusta giderek artmaktadır. İnternetin yaygınlaşması ile beraber günlük hayatımızda bir takım olumlu ve olumsuz durumlar meydana gelmektedir. Bu çalışmada 8.sınıf öğrencilerinde internet bağımlılığının yalnızlık algısı ve sosyal beceri arasındaki ilişkinin incelenmesi hedeflenmiştir. Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipte yapılan çalışmanın evrenini 2018-2019 yılında İstanbul ve Tekirdağ'da Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı olan 6 özel ilköğretim okulunda öğrenim gören 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma grubu 146'sı erkek ve 134'ü kız öğrenci olmak üzere toplamda 281 katılımcıdan oluşmaktadır. Sadece katılmaya gönüllü öğrenciler çalışmaya dâhil edilmiştir. Veriler Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılık Ölçeği, Ucla Yalnızlık Ölçeği, Matson Sosyal Beceri Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma için etik kurul onayı alınmıştır. Verilerin analizinde Non-Parametrik MannWhitney-U, Kruskal Wallis-H ve Spearman Sıra Farkları Korelasyon Analizi ölçütleri uygulanmıştır. Toplanan veriler SPSS 25 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Bulgular: Katılımcıların %47.7'si kız ve %52.0'ı erkektir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %22.4'ü 13 yaşında ve %65.5'i 14 yaşındadır. Katılımcıların %2.1'i gün içinde hiç internet kullanmıyor, %26.3'ü 1 saat, %33.5'i 2 saat, %16.0'ı 3 saat, %6.8'i 4 saat, %13,9'u ise günde 5 saat ve üzeri internet kullanmaktadır. Olguların %57.7'si semptom göstermeyen, %38.8'inin sınırlı semptom gösteren ve %3.6'sı internet bağımlısı grubundadır. Semptom göstermeyen grup günde ortalama 2.2 saat, sınırlı semptom gösteren grup günde ortalama 3.3 saat, internet bağımlısı olan grup günde ortalama 3.7 saat internet kullanmaktadır. İnternet bağımlılığı ile yalnızlık arasında bir ilişki olmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin olumsuz davranış puanları arttıkça internet bağımlılık düzeyinin de arttığı ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte olumsuz davranış artıkça, internette geçirilen sürenin yetmeme oranının arttığı ve de gizlilik talebinde artış olduğu saptanmıştır. Araştırmaya katılan kız öğrencilerin yalnızlık düzeylerinin erkeklere oranla daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Sosyal beceri ve cinsiyet değişkenleri incelendiğinde kızların erkeklere göre sosyal beceri düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Araştırmaya katılan örneklem grubunda sosyal beceri düzeyi arttıkça internet bağımlılığının arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç: Ergenlerde internet kullanım sürelerinin oldukça yüksek olduğu ve olumsuz davranış sergileyen ergenlerin internet bağımlılığı açısından daha fazla risk altında olduğu görülmüştür. Daha fazla sayıda ergenle yapılacak geniş çaplı araştırmalara ihtiyaç vardır. Internet addiction has been increasing in recent years among young people. With the spread of the Internet, some positive and negative situations occur in our daily lives. In this study, it is aimed to examine the relationship between the perception of loneliness and social skills of internet addiction in Grade 8 students. Materials and Methods: The population of the cross-sectional study consisted of 8th grade students attending 6 private elementary schools affiliated to the Directorate of National Education in Istanbul and Tekirdağ in 2018-2019. The research group consisted of a total of 281 participants, 146 of them male and 134 female. Only students who were willing to participate were included in the study. Data were collected by means of Personal Information Form, Internet Addiction Scale, Ucla Loneliness Scale, Matson Social Ability Scale. Ethics committee approval was obtained for the research. In the analysis of the data, Non-parametric Mann Whitney-U, Kruskal Wallis-H and Spearman Row Differences Correlation Analysis criteria were applied. The collected data were analyzed by SPSS 25 program. Results: In the study, 47.7% of the participants were female and 52.0% were male. 23.0% of the students were 13 years old and 75.5% of them were 14 years old. 2.1% of the participants did not use internet at all during the day, 26.3% were in 1 hour, 33.5% in 2 hours, 16.0% in 3 hours, 6.8% in 4 hours, 13.9% in 5 hours a day. The Internet uses the internet. 57.7% of the patients were non-symptomatic, 38.8% of them had limited symptoms and 3.6% were addicted to internet addiction. The group without symptoms showed an average of 2.2 hours per day, while the group with limited symptoms had an average of 3.3 hours per day. There was no relationship between internet addiction and loneliness. As the negative behavioral scores of the students increased, the level of internet addiction increased. However, as the negative behavior increased, the rate of inability of the time spent on the internet increased and the demand for privacy increased. The loneliness levels of the female students were higher than the males. When social skills and gender variables are examined, it is seen that girls have higher social skill levels than boys. As the social skill level increased, it was concluded that internet addiction increased in the sample group. Conclusion: It has been observed that adolescents' Internet usage times are high and adolescents who have negative behaviors are at higher risk for internet addiction. There is a need for large-scale research with more adolescents.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/1605Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: