Ergenlerde Akıllı Telefon Bağımlılığı ile Öz-Güven Arasındaki İlişkilerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ergenlerde özgüven düzeyinin akıllı telefon bağımlılığıyla olan ilişkisini araştırmaktır. Araştırmanın evrenini İstanbul'da öğrenim gören yaşları 13 ile 18 arasında değişen 200 (93 erkek, 107 kız) lise öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada yöntem olarak karşılaştırmalı ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Ergenlerin öz-güven düzeylerini değerlendirmek amacıyla Akın (2007) tarafından geliştirilen Öz-güven Ölçeği, 33 maddeden ve iç öz-güven ile dış öz-güven şeklinde iki alt boyuttan oluşan 5 seçenekli bir derecelendirme içermektedir. Ölçekte ters madde bulunmamaktadır. Ölçekten alınan yüksek puanlar, öz-güven düzeyinin yüksek olduğunu göstermektedir.10 maddelik tek boyutlu bir ölçme aracı olan Ergenler için Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği 5'li Likert tipi bir derecelendirmeye sahiptir. Ölçeğin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Akın, Altundag, Turan ve Akın (2014) tarafından yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık güvenirlik kat sayısı, 88 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin öz-güven ve akıllı telefon bağımlılığı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek amacıyla Pearson Korelasyon katsayısı incelenmiştir. Öğrencilerin öz-güven ve akıllı telefon bağımlılığı düzeyleri arasında cinsiyet ve fiziki görünüm algısına göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek için "t testi" kullanılmıştır. Öğrencilerin öz-güven ve akıllı telefon bağımlılığı düzeyleri arasında yaş, gelir düzeyi, akademik başarı düzeyi ve ebeveyn davranışlarına göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek için "ANOVA" kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda elde edilen bulgulara göre; ergenlerin özgüven akıllı telefon bağımlılığı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı, ergenlerin özgüven düzeyleri üzerinde cinsiyet, yaş, gelir düzeyi ve fiziki algı faktörlerinin etkili olduğu, ebeveyn tutumlarının ergenlerin özgüven düzeyleri üzerinde etkili bir faktör olmadığı, akademik başarı algısı ile akıllı telefon bağımlılığı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur. The purpose of this study is to search the relationship between the self confidence levels of the adolescents' and smart phone addiction. The self-confidence scale, which was developed by Akın (2007) in order to measure the sel-confidence level of adolescents, consists of 33 items and a grading system with 5 options, and with two sub-categories, namely inner self-confidence and outer self-confidence. There are no antimatters in the scale. The high points obtained from the scale indicate a high level of self-confidence. Smart Phone Addiction Inventory for adolescents is a 10-item one dimensional means of evaluation. The scale is made up of a five-point Likert-type gradation with (1: strongly disagree, 2: disagree, 3: not sure, 4: agree and 5: strongly agree) . Scale's Turkish forms validity and reliability is developed by Akın, Altundag, Turanve Akın (2014). The aim of the research is to evaluate the operation on adolescents self confıdence level of the smart phone addiction. Self confıdence levels and examining the increasing degree on the social concerns surrounding the use of telephone adolescents every moment of our lives, and their age, sex, has investigated how variation depending on factors. Research has primarily self confıdence of adolescence and then to look at the concept stage of development and especially denial thought to be due to certain fundamental features of mobile phone addiction. Pearson Moments Correlation Coefficient was employed in order to determine the kind of relation between adolescence and smart phone addiction. In addition, One Way Analysis of Variance and t test techniques were used in the analysis of identifying whether there were significant differences between smart phone addiction and the levels of self-confidence of the adolescents in terms of demographic variables. At the end of the research, the findings are related with the psychology counseling and guidance, and suggestions for the other upcoming studies are discussed
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [164]