Okul Yöneticilerinin Liderlik Davranış Düzeylerinin Öğretmenlerin İş Tatmini Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması
Abstract
Araştırmalar, öğretmenlerin de motivasyonunun diğer insanlarda olduğu gibi içsel ve dışsal faktörlerden etkilendiğini göstermektedir. Öğretmenlerin yaşadıkları iş tatminine bağlı olarak motivasyonları azalmakta ya da artmaktadır. Motivasyonun bu şekilde değişmesi ise onların temel görevleri olan eğitimin başarısını sağlama düzeyine çeşitli etkileri olmaktadır. Okul yöneticilerinin liderlik davranışları da öğretmenlerin iş tatminine etki eden etkenlerden bir tanesidir. Bu çalışmanın amacı Okul yöneticilerinin liderlik davranış düzeyinin öğretmenlerin iş tatmini üzerindeki etkisini öğretmen algısına göre incelemektir. Bu çalışmaya İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan 263 öğretmen katılmıştır. Veriler , Liderlik Davranışları Betimleme Ölçeği ve Minnesota İş Tatmin Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler analiz edilirken ölçekler arasındaki ilişki değerleri için Pearson Momentler Korelasyon değeri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin İş tatmin düzeyleri artıkça liderlik davranışları betimleme düzeyleri de artmaktadır. Ayrıca liderlik davranışları betimleme düzeyi ile iç İş tatmini ve dış İş tatmin düzeyi arsında pozitif bir ilişki vardır. Sonuç olarak Öğretmenlerin liderlik davranışlarını betimleme düzeyi arttıkça hem iç iş tatmin düzeyi hem de dış iç tatmin düzeylerinin artığı tespit edilmiştir Research shows that teachers' motivations are affected by internal and external factors, like the other people . Motivation of teachers is increasing or decreasing depending on their job satisfaction. The change in this motivation has variety of effects on the success level of the education which is the main task of the teachers. Leadership behaviors of school administrators is one of the factor that affect the teachers' job satisfaction. The aim of this study is to investigate how it affects the level of leadership behaviors of school administrator on teachers' job satisfaction according to the teachers' perceptions. In this study, 263 teachers working in primary schools participated in İstanbul Kadıköy. Data were collected by using the Leadership Behavior Description Questionnaire and Minnesota Job Satisfaction Scale. When analyzing the data for the values the relationship between scales Pearson Product Moment Correlation values are used. Job satisfaction levels of teachers in the results of the analyzes are also increases levels of their leadership behavior. In addition, there is a positive relationship between the descriptive level of leadership behaviors and the internal and external job satisfaction. As a result, it has been identified that the internal and external job satisfaction levels increases when the level of teacher leadership behavior increase
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]