Meslek Lisesi Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk ve Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (İstanbul İli Anadolu Yakası Örneği)
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı mesleki ve teknik eğitim veren liselerdeki öğrencilerin Mesleki Olgunluk ve Sosyal Destek Düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesini araştırmaktadır. Araştırmanın evrenini İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan Endüstri Meslek Liseleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini random örnekleme yöntemi ile elde edilen beş Endüstri Meslek Lisesinden 270' i erkek 142' si kız öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın örneklem grubundaki öğrencilere mesleki olgunluk düzeylerini belirlemek için Kuzgun(1996) tarafından geliştirilmiş olan Mesleki Olgunluk Ölçeği ve Sosyal Destek Düzeylerini belirlemek için veri toplama aracı olarak Yıldırım(1997) tarafından geliştirilen Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada istatistiksel model, gruplar arasında fark olup olmadığının test edilmesidir. Veriler pearson çarpım moment korelasyon tekniği ve tek yönlü varyans analizi(ANOVA) tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Varyans analizi sonucunda gruplar arasında önemli bir fark çıktığında farkın hangi gruplar arasında olduğunu bulabilmek içinde bağımsız iki grup t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır: 1.Araştırma bulguları Meslek lisesi öğrencilerinin mesleki olgunluk puanları ile genel sosyal destek aile, arkadaş ve öğretmenden algılanan sosyal destek puanları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişkiler olduğunu göstermiştir. 2.Meslek Lisesi öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri oldukça düşük bulunmuştur. 3.Öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeyi orta bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Meslek Lisesi, Mesleki Olgunluk, Algılanan Sosyal Destek In this study, vocational maturities and the level of the social supports of the undergraduate students who go to the Vocational High Schools are examined with various variables. The study focuses on the vocational high schools in Anatolian region of Istanbul. The test subject of this study consists of 270 male and 142 female students who are randomly selected in five Vocational High School. In order to define the level of the vocational maturity, students have been subjected to Vocational Maturity Scale developed by Kuzgun (1996). Moreover, in order to define level of the social support perceived from their family, student have been subjected to Social Support Scale which is used to gather data and developed by Yıldırım (1997).In this study the statistical model is to test if there are differences among the groups. The data were analyzed by the Moments Correlation Coefficients Technique and one way ANOVA procedure T test used to understand if there is an important distinction among the groups in the result of variant analyze. Following results were found in this study; 1.The results of study indicated that there were positive and significant relationship between career maturity scores and general perceived social support scores of vocational high school students. Besides,there were positive and significant relationship between career maturity scores and perceived social support scores from family,friend and teacher. 2.The vocational maturity of the students too low. 3.The perception of the level of social support is average. Key Worlds: Vocational High School, Vocational maturity, Perceived Social Support
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]