Çevrimiçi alışveriş siteleri üzerinden kimlik inşası: Siirt örneği
Özet
Tez, çevrimiçi alışverişin insan davranışlarına olan etkisini ve kimlik inşasıyla olan bağlantısını araştırmayı amaçlamaktadır. Dijitalleşen dünyada çevrimiçi alışverişin kimlik inşasında oynadığı rolün anlaşılması, politikaların geliştirilmesinde yol gösterici olabilecek önemli bir konudur. Bu nedenle, tez çevrimiçi alışverişin kimlik inşasına olan etkisini merkeze alarak çalışmaktadır. Çalışma, alışveriş alışkanlıklarının ve tüketim davranışının kimlik inşasında belirleyici olduğu ön kabulünden hareket ederek, çevrimiçi alışverişin tüketim davranışlarını nasıl değiştirdiğini ve kimliğin yeniden inşasında hangi rolü oynadığını araştırmaktadır. Çevrimiçi alışveriş sitelerinin tüketimi teşvik edici içerikleri, kampanyaları ve reklamları, tüketici davranışı üzerindeki etkileri yorumlayıcı bir yaklaşımla ele alınmaktadır. Araştırma, çevrimiçi alışverişin kimlik inşasındaki belirleyici rolünün uzun vadede mevcut kültürel normların dönüşümünde etkili olabileceğini öngörmektedir. Bu bağlamda çevrimiçi alışverişin toplumsal değişime olan etkisini de incelemekte ve böylelikle bireysel düzeyde kimlik inşasıyla birlikte toplumsal boyutta kültürel normlara etkisini de ele almaktadır. Sosyokültürel ögeler ve Siirt ilinin ikamet edilen şehir olmasından dolayı, görüşmeler bu bağlamda ele alınmış ve oluşturulmuştur. Bu tez çalışması, fenomenolojik desen kullanılarak yapılan bir nitel araştırmadır. Kartopu örnekleme yöntemini tercih ederek örnekleme türü bu yöntemle oluşturulmuştur. Araştırma, literatür taraması ile başlamış ve ardından gelir elde eden bireylerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Saha görüşmeleri kaydedildikten sonra verilere içerik analizi yapılmış ve kuramsal ve kavramsal çerçeveyle bağlantı kurularak yorumlama ve değerlendirme yapılmıştır. Bu tezde, çevrimiçi alışveriş siteleri üzerinden kimlik inşasının incelenmesi amacıyla bir dizi bulgu analiz edilmiştir. Bulgular, katılımcıların fiziki mağazalardan daha çok çevrimiçi mağazaları tercih ettiğini ve alışveriş alışkanlıklarının çeşitli faktörlerden etkilendiğini göstermektedir. The thesis aims to investigate the effect of online shopping on human behavior and its connection with identity construction. Understanding the role of online shopping in identity building in the digitalizing world is an important issue that can guide policy development. Therefore, the thesis works by focusing on the effect of online shopping on identity construction. Based on the assumption that shopping habits and consumption behavior are decisive in identity construction, the study investigates how online shopping changes consumption behaviors and what role it plays in the reconstruction of identity. The consumption-promoting contents, campaigns and advertisements of online shopping sites and their effects on consumer behavior are handled with an interpretive approach. The research predicts that the decisive role of online shopping in identity construction may be effective in the transformation of existing cultural norms in the long run. In this context, it also examines the effect of online shopping on social change, and thus deals with the construction of identity at the individual level, as well as its impact on cultural norms at the social dimension. The interviews were conducted and produced in this setting because of sociocultural factors and since Siirt is the city of residency. This thesis is a qualitative research using a phenomenological design. By choosing the snowball sampling method, the sampling type was created with this method. The research started with a literature review and then semi-structured interviews were conducted with income earners. The data obtained from the interviews were analyzed by content analysis method. After the field interviews were recorded, content analysis was made on the data and interpretation and evaluation were made by establishing a connection with the theoretical and conceptual framework. In this thesis, a series of findings are analyzed to examine identity construction through online shopping sites. Findings show that participants prefer online stores rather than physical stores and their shopping habits are affected by various factors.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/7157Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]