Kadın sosyal medya kullanıcılarında, estetik işlem yaptırma algısı ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Amaç: Bu araştırmada, kadın sosyal medya kullanıcılarında estetik işlem yaptırma algısı ile sosyal görünüş kaygısı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Önceki çalışmalar, bireylerde olumsuz etkilerin, çeşitli medya araçlarını kullanarak harcanan zaman ve sosyal medyanın problemli kullanımıyla da güçlü bir şekilde ilişkili olduğunu göstermiştir. Buna göre sosyal medyada zaman geçiren kadınlar, bu platformlarda takip ettikleri ünlüler, fenomenler ya da hemcinsleri tarafından teşvik edilen kusursuz beden görüntüsüne sürekli maruz kaldığında, sosyal çevre, sosyo-ekonomik durum, eğitim durumu gibi bazı demografik özellikler bağlamında, estetik işlem yaptırma algısı ve sosyal görünüş kaygısının ne düzeyde etkilendiği incelenmiştir. Yöntem: Araştırma grubu 18 yaş ve üzeri sosyal medya kullanan 562 kadından oluşmuştur. Bu araştırmada kullanılan ölçekler "Sosyal Medyada Estetik İşlem Yaptırma Algısı Ölçeği'', "Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği" ile araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel (Demografik) Bilgi Formu" online olarak uygulanmıştır. Araştırmada anket yöntemine dayanan ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Sosyal görünüş kaygısı bağımsız, estetik işlem yaptırma algısı bağımlı değişken olarak belirlenmiştir. Kadın sosyal medya kullanıcılarında estetik işlem yaptırma algısı ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişki düzeyleri belirlenmiş olup yöntem bölümünde konuyla ilgili detaylı bilgi verilmiştir. Elde edilen verilerin istatistik analizi "Statistical Package For The Social Sciences" (SPSS) 25 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. İstatistiksel olarak p<0,05 değeri anlamlılık düzeyi kabul edilmiştir. Araştırma değişkenlerinin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için Kurtosis (Basıklık) ve Skewness (Çarpıklık) değerleri incelenmiştir. Bulgular: Yapılan analizler sonucunda, sosyal medya kullanan kadınlarda, sosyal görünüş kaygısı ve estetik işlem yaptırma algısı arasındaki neden sonuç ilişkisindeki regresyon analizi anlamlı bulunmuştur. Estetik İşlem Yaptırma Algısı düzeyindeki toplam değişim %17,9 oranında sosyal görünüş kaygısı tarafından açıklanmaktadır (R2=0,179). Sosyal Görünüş Kaygısı estetik işlem yaptırma algısı düzeyini arttırmaktadır. Sosyal Görünüş Kaygısı puanlarının tanımlayıcı özelliklere göre karşılaştırılmasına bakıldığında yaş, medeni durum, çalışma durumu, çocuk sahipliği gibi demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık olduğu, eğitim durumu, gelir düzeyi, sosyal medyada geçirilen süre gibi değişkenlere göre anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Estetik İşlem Yaptırma Algısı ihtiyaç puanlarının tanımlayıcı özelliklere göre karşılaştırılmasına bakıldığında yaş, sosyal medyada geçirilen süre, medeni durum, çalışma durumu, çocuk sahipliği, gelir düzeyi, estetik girişimleri takip etme durumu gibi demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık olduğu, eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Sonuçlar: Araştırma sonucunda, sosyal medya kullanan kadınlarda, sosyal görünüş kaygısı ve estetik işlem yaptırma algısı arasındaki neden sonuç ilişkisinin anlamlı olduğu bulunmuştur. Estetik İşlem Yaptırma Algısı düzeyindeki toplam değişim %17,9 oranında sosyal görünüş kaygısı tarafından açıklanmaktadır. Sosyal Görünüş Kaygısı estetik işlem yaptırma algısı düzeyini arttırmaktadır. Estetik İşlem Yaptırma Algısı Ölçeğinin alt boyutlarının demografik değişkenler ile yapılan analizinde, tutarlı ve anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Purpose: In this study, it will be examined whether there is a significant relationship between the perception of having aesthetic procedures and social appearance anxiety levels in female social media users. Previous studies have shown that adverse effects in individuals are also strongly associated with time spent using various media tools and problematic use of social media. Accordingly, when women who spend time on social media are constantly exposed to the perfect body image promoted by the celebrities, phenomena or their fellows they follow on these platforms; In the context of some demographic characteristics such as social environment, socio-economic status, educational status, the perception of having aesthetic procedures and the level of social appearance anxiety were examined. Method: The research group consisted of 562 women whose age is 18 and use social media. The scales used in this study, "Perception of Having Aesthetic Procedure in Social Media Scale", "Social Appearance Anxiety Scale" and "Personal (Demographic) Information Form" prepared by the researcher were applied online. Relational survey method based on questionnaire method was used in the research. Social appearance anxiety was determined as an independent variable, while the perception of having aesthetic procedures was determined as a dependent variable. The relationship levels between the perception of having aesthetic procedures and social appearance anxiety in female social media users were determined, and detailed information on the subject was given in the method section. Statistical analysis of the data obtained was analyzed using the "Statistical Package For The Social Sciences" (SPSS) 25 package program. Statistically, p<0.05 was accepted as the level of significance. Kurtosis (Kurtosis) and Skewness (Skewness) values were examined to determine whether the research variables showed a normal distribution. Findings: As a result of the analysis, the regression analysis of the cause-effect relationship between social appearance anxiety and the perception of having aesthetic procedures in women using social media was found to be significant. 17.9% of the total change in Perception of Having Aesthetic Procedure is explained by social appearance anxiety (R2=0.179). Social Appearance Anxiety increases the perception of having aesthetic procedures. When the Social Appearance Anxiety scores were compared according to descriptive features, it was determined that there was a significant difference according to demographic variables such as age, marital status, employment status, and having children, and there was no significant difference according to variables such as education status, income level, time spent on social media. When the Aesthetic Process Perception is compared according to the descriptive characteristics of the need scores; It has been determined that there is a significant difference according to demographic variables such as age, time spent on social media, marital status, working status, having children, income level, following aesthetic initiatives, and there is no significant difference according to the education level variable. Results: As a result of the research, it was found that the cause-effect relationship between social appearance anxiety and the perception of having aesthetic procedures was significant in women using social media. 17.9% of the total change in Perception of Having Aesthetic Procedure is explained by social appearance anxiety. Social Appearance Anxiety increases the perception of having aesthetic procedures. In the analysis of the sub-dimensions of the Perception of Having Aesthetic Procedure Scale with demographic variables, it was determined that there were consistent and significant differences.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/7102Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]