Comparison of Physiotherapy and Rehabilitation Department Students in Terms of Physical Activity Levels, Balance Levels and Muscle Endurance Values
Göster/ Aç
Tarih
2023Yazar
Kapan, AysuÖzdemir, Ayşem Ecem
Sağlam Kaya, Öznur
Çağlar, Engin
Kethüdaoğlu, Mustafa Oğuz
Kaçar, Zeynep
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Aim: This study aims to compare the physical activity levels, balance levels and muscular endurance values
of Physiotherapy and Rehabilitation students among grades. Thus, it will be determined to what extent
students apply the knowledge they learned in the courses to their own lives.
Method: For the aim of our study, balance and trunk endurance, which are physical fitness parameters
related to health, and physical activity levels were examined. Snowball randomization method was used in
our study. 36 students (15 male, 21 female) volunteered to participate in our study. Y Balance Test was used
for dynamic balance assessment, the Flamingo Balance Test for static balance assessment, the McGill
Endurance Tests for endurance assessment, and the International Physical Activity Questionnaire for
physical activity levels. SPSS 24.0 program was used in statistical analysis of data and significance value was
accepted as p<0.05.
Results: There was no difference between groups of students included in the study in terms of age, body
mass index and gender parameters (p>0.05). There was no statistically significant difference between groups
in dynamic balance, static balance, all directions of endurance and physical activity levels (p>0.05). When the relationship between students' physical activity levels and balance–endurance values was examined, no
significant relationship was found in any parameter (p>0.05) except for left-sided endurance (p<0.05).
Conclusion: As a result of our study, it was seen that there was no difference between degrees in terms of
dynamic balance, static balance, endurance and physical activity levels of Physiotherapy and Rehabilitation
students. When physical activity results were examined, it was seen that there were very few students in the
inactive group. Based on this, we can say that Physiotherapy and Rehabilitation students are successful in
applying the knowledge they learned in lectures in their own lives. We recommend increasing the number
of participants in future studies. Amaç: Bu çalışmanın amacı, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin fiziksel aktivite
düzeylerinin, denge seviyelerinin ve kassal endurans değerlerinin sınıflar arası karşılaştırmasının
yapılmasıdır. Böylece öğrencilerin derste öğrendikleri bilgileri, kendi yaşamlarına ne derece uyguladıkları
belirlenecektir.
Yöntem: Çalışmanın amacı doğrultusunda sağlık ile ilgili fiziksel uygunluk parametrelerinden olan denge
ve gövde enduransı ile fiziksel aktivite düzeyleri incelendi. Çalışmamızda kartopu randomizasyon yöntemi
kullanıldı. Çalışmaya katılmaya 36 öğrenci (15 erkek, 21 kadın) gönüllü oldu. Dinamik denge
değerlendirmesinde Y Denge Testi, statik denge değerlendirmesinde Flamingo Denge Testi, endurans
değerlendirmesinde McGill Endurans Testleri ve fiziksel aktivite düzeylerinin değerlendirilmesinde
Uluslararası Fiziksel Aktivite Ölçeği kullanıldı. Verilerin istatistiksel analizde SPSS 24.0 programı kullanıldı
ve anlamlılık değeri p<0,05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Çalışmaya dâhil edilen öğrencilerin gruplar arasında yaş, vücut kütle indeksi ve cinsiyet
parametreleri açısından fark yoktu (p>0,05). Gruplar arasında dinamik dengede, statik dengede, enduransın
tüm yönlerinde ve fiziksel aktivite düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadı (p>0,05).
Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile denge ve endurans değerleri arasındaki ilişki incelendiğinde ise sol
yönlü endurans hariç (p<0,05) hiçbir parametrede anlamlı ilişki bulunmadı (p>0,05).
Sonuç: Çalışmanın sonucunda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin dinamik denge, statik
denge, endurans ve fiziksel aktivite düzeyleri açısından sınıflar arası fark olmadığı görülmüştür. Fiziksel
aktivite sonuçları incelendiğinde inaktif grupta çok az öğrenci olduğu görülmüştür. Buradan yola çıkarak
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon öğrencilerinin derslerde öğrendikleri bilgileri kendi hayatlarında uygulamada
başarılı olduklarını söylenebilir. Gelecek çalışmalarda, katılımcı sayısının artırılması önerilmektedir.