Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk Sevme Durumlarına Etki Eden Değişkenlerin İncelenmesi
Özet
Amaç: Bu araştırma Tekirdağ ili Çorlu ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokullarında görev yapan
okul öncesi öğretmenlerinin bazı sosyo-demografik özelliklerine göre çocuk sevme düzeylerinin incelenmesi
amacıyla yapılmış ilişkisel bir çalışmadır.
Yöntem: Çalışma 132 okul öncesi öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri “Barnett Çocuk Sevme
Ölçeği” ve araştırmanın amacına uygun olarak hazırlanan “Sosyo-demografik Bilgi Formu” kullanılarak
toplanmıştır. Araştırma sorularına betimsel istatistik yöntemi kullanılarak cevap aranmıştır. Araştırmanın
bağımlı değişkeni Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’nden alınan “çocuk sevme” puanıdır. Bağımsız değişkenleri
ise öğretmenlerin yaşları, medeni durumları, çocuk sahibi olma durumları, sahip oldukları çocuk sayısı,
mesleği isteyerek seçme, çalışılan kurum türü, mesleki kıdemleri ile haftalık çalışma sürelerinden
oluşmaktadır.
Bulgular: Öğretmenlerin uygulanan ölçeğin maddelerine ortalama olarak verdikleri cevaplar
doğrultusunda aldıkları toplam puan ortalaması ve standart sapmasının (X ̅=71,69, SS=4,49) olduğu
gözlemlenmiştir. Ölçekten elde edilen toplam puan ortalaması 39-74 puan aralığında olduğu için çocuk
sevme puanı orta düzeyde yer almaktadır. En yüksek ortalamaya sahip olan madde (X ̅=6,90) “Bir çocuğu
gülümsettiğim zaman mutlu olurum.” maddesi iken, en düşük ortalamaya sahip olan maddenin ise
(X ̅=1,02) “Çocuklar rahatsızlık vericidir.” olduğu görülmüştür.
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin yaşları, görev yaptıkları kurum türü, mesleki kıdemleri
ve haftalık çalışma saatlerine göre çocuk sevme düzeylerinde farklılık bulunmazken, evli, çocuğu olan ve
mesleğini isteyerek seçen öğretmenlerin çocuk sevme puanları daha yüksek olduğu bulunmuştur. Aim: This research is a correlational study conducted to examine the child-liking status of preschool
teachers working in kindergartens affiliated with the Ministry of National Education in Çorlu, Tekirdağ,
according to some socio-demographic characteristics.
Method: The study was conducted with 132 preschool teachers. The data of the research were collected
using the "Barnett Child Liking Scale" and the "Socio-demographic Information Form" prepared in
accordance with the purpose of the research. Answers to the research questions were sought using the
descriptive statistics method. The dependent variable of the study is the "child liking" score taken from the
Barnet Child Liking Scale. The independent variables consist of teachers' ages, marital status, having
children, number of children they have, choosing the profession voluntarily, type of institution they work in,
professional seniority and weekly working hours.
Results: It was observed that the mean and standard deviation of the total score obtained by the teachers
according to their general responses to the scale items was (X = 71.69, SD = 4.49). Since the total score
average obtained from the scale is between 39-74 points, the child-liking score is at the middle level. It has
been observed that the item with the highest mean (X ̅=6.90) is “I feel happy when I make a child smile.”,
while the item with the lowest mean (X ̅=1.02) is “Children are annoying”.
Conclusion: According to the results of the research, while there was no difference in the Child Fondness
Level of teachers according to their age, the type of institution they work in, their professional seniority and
weekly working hours, it was found that Child Fondness Scale scores of teachers who were married, had
children and chose their profession willingly were higher.