Türk Bankacılık Sisteminde Dijitalleşme-Kârlılık Etkileşimi
Özet
Dünyadaki gelişmelere paralel olarak Türk bankacılık sektörü hızla dijitalleşmektedir. Dijitalleşmenin sürdürülebilirliği ancak kârlılığın
sağlanmasıyla mümkün olabilir. Bu sebeple bu çalışmada dijitalleşmenin bankaların aktif kârlılığı üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Dijital bankacılık müşteri memnuniyeti ve sadakatinin artmasına, işlem maliyetinin azalmasına ve bankaların kâr etmesine katkı
sağlayarak kazanç artışına neden olmaktadır. Bu çalışmada 2008-2020 dönemi, çeyrek dönemlik veriler kullanılarak dijitalleşme ve
kârlılık ilişkisi araştırılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar dijitalleşme ve kârlılık arasında pozitif bir ilişkinin varlığını ortaya
koymaktadır. Ayrıca çalışmadan elde edilen sonuçlar, hem mobil ve internet bankacılık kullanan müşteri sayısının hem de mobil
bankacılık ve internet bankacılığı aracılığıyla yapılan işlem hacimlerinin aktif kârlılık üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğunu
göstermektedir. Bu durumun yanı sıra internet bankacılığı aracılıyla yapılan işlem hacmi büyüklüğünün bankaların aktif kârlılığı
üzerinde etkili olan en önemli faktör olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca mobil bankacılık işlem hacminin kârlılık üzerindeki etkisinin
internet bankacılığı işlem hacminin kârlılık üzerindeki etkisine göre daha düşük bir seviyede kaldığı bulunmuştur. Çalışma kapsamında
elde edilen bir diğer sonuç ise mobil bankacılık müşteri sayısındaki artışın, internet bankacılığı müşteri sayısındaki artışa göre kârlılık
üzerinde yaklaşık iki katlık bir etkiye sahip olduğudur. The Turkish banking sector is rapidly digitizing in parallel with the developments in the world. Sustainability of digitalization can only
be possible by ensuring profitability. For this reason, the effect of digitalization on the return on assets of banks was examined.
Digital banking leads to an increase in revenue by increasing customer satisfaction and loyalty, by decreasing transaction costs and
contributing to profits. In this study, the relationship between digitalization and profitability was investigated by using quarterly
data between 2008-2020. According to the analysis results obtained from the study, it is seen that there is a positive relationship
between digitization and profitability. In addition, the results obtained from the study show that both the number of customers
using mobile and internet banking and the transaction volumes made through mobile banking and internet banking have a positive
effect on the return on assets. It has also been determined that the size of the transaction volume made through internet banking
is the most crucial factor affecting banks' return on assets. Furthermore, it has been found that the effect of mobile banking
transaction volume on profitability is lower than the effect of internet banking transaction volume on profitability. Another result
obtained within the scope of the study is that the increase in the number of mobile banking customers has about a two-fold effect
on profitability compared to the rise in the number of internet banking customers.