Üç Devirde Mülkiyeli Sefirler: Mesleki Donanımın Oluşumu
Özet
Modernleşme sürecine girildiği Sultan III. Selim döneminden itibaren, Osmanlı
İmparatorluğu’nun yönetim teşkilatlanmasını oluşturan seyfiye, ilmiye ve kalemiyenin
yaşadığı dönüşümler her kurum için farklı gerçekleşmiştir. Süreç içerisinde kalemiye,
geçirdiği değişimlerle birlikte sivil bürokrasiye dönüşmeye ve Mülkiye olarak
adlandırılmaya başlamıştır. 19. yüzyılda Osmanlı idaresinin ekonomik ve siyasi anlamda
dışa dönük bir politika takip etmesiyle birlikte, Mülkiye yeni bir güç odağı olmuştur.
Mülkiye bu dönemde, devletin yeni idari teşkilatlanmasında yönetici sınıf içerisinde
kendine önemli bir yer edinmiştir. Bu anlamda bu çalışma, devletin yeniden inşa sürecinde
önemli roller üstlenen Mülkiye sınıfına odaklanmakta ve Mekteb-i Mülkiye’den mezun
olarak kariyerinin sonraki döneminde sefir olarak çalışan diplomatları incelemektedir. Bu
makale kapsamında 1877 ile 1935 yılları arasında Mekteb-i Mülkiye’den mezun olarak son
dönem Osmanlı İmparatorluğu’nda ve erken cumhuriyet döneminde sefir olarak görev
yapan diplomatların sosyal kökenleri ve eğitim ve mesleki donanımlarının aydınlatılması
amaçlanmaktadır. 19. yüzyılın sonlarında kurumsallaşma ve profesyonelleşme sürecini
hızla devam ettiren Osmanlı idaresinin nitelikli personel ihtiyacının artmasına paralel
olarak, Mekteb-i Mülkiye gibi modern okullardan mezun olan, ehliyet ve liyakat sahibi
sefirlerin önemi artmıştır. Bu bağlamda, çalışmada Mekteb-i Mülkiye’nin 1877-1935
arasındaki mezunlarının sicill-i ahval kayıtlarının incelenmesiyle tespit edilen ve üç
farklı dönemde (1877-1908, 1909-1923 ve 1924-1935) diplomatik kadrolarda sefir
olarak çalışan otuz dört diplomat incelenecektir. Ele alınan otuz dört diplomatın sosyal
kökenleri, eğitim geçmişleri, devlet hiyerarşisindeki konumları ve mesleki kariyerlerinin
karşılaştırılması suretiyle, incelenen üç farklı dönemde sefirlerin kariyerlerinde yaşanan
değişim, dönüşüm ve sürekliliklerin gözlemlenmesi hedeflenmektedir. Ayrıca çalışmada
Mülkiye mezunu sefirlerin mesleki donanımları, Osmanlı İmparatorluğu’nun 19. yüzyılda
benimsediği kurumsal ve bürokratik devlet anlayışının, erken cumhuriyet dönemindeki
devamlılık unsurları açısından değerlendirilecektir. The transformations experienced by the seyfiye, ilmiye, and kalemiye, which constitute
the administration of the state, have been different for each institution since the period of
Selim III, when the modernization process began in the Ottoman Empire. In the process,
the kalemiye began to turn into a civil bureaucracy with the changes it went through, and
it started to be called as Mulkiye. In the 19th century, with the Ottoman administration’s
outward-looking policy in economic and political terms, Mulkiye became a new focus
of power. In this period Mulkiye gained an important place in the new organization of
the state among the ruling class. In this sense, this study focuses on the Mulkiye class,
which plays an important role in the rebuilding process of the state, and examines the
diplomats who graduated from the Mekteb-i Mülkiye and worked as ambassadors in the
later period of their careers. Within the scope of this article, it is aimed to illuminate the
social origins and educational and professional qualifications of diplomats who graduated
from Mekteb-i Mulkiye between 1877 and 1935 and served as ambassadors in the late
Ottoman Empire and the early republican period. In parallel with the increase in the
need for qualified personnel of the Ottoman administration, which rapidly continued
its institutionalization and professionalization process at the end of the 19th century,
the importance of qualified ambassadors who graduated from modern schools such as
Mekteb-i Mulkiye increased. In this context, this study examines thirty-four diplomats
who worked as ambassadors in diplomatic staff in three different periods (1877-1908,
1909-1923 and 1924-1935), which were determined by examining the personnel records
of the graduates of Mekteb-i Mulkiye between 1877-1935. By comparing the social origins,
educational backgrounds, positions in the state hierarchy and professional careers of the
thirty-four diplomats examined, it is aimed to observe the changes, transformations and
continuities experienced by ambassadors in three different periods. In addition, in this
study, the professional qualifications of the ambassadors graduated from Mulkiye will
be evaluated in terms of the elements of continuity of the institutional and bureaucratic
state understanding adopted by the Ottoman Empire in the 19th century to the early
republican period.