The Impact of Trust in Senior Management and Job Satisfaction on Intention to Stay: The Mediating Role of Employee Voice Behavior
Özet
Employees spend approximately one-third of their daily lives at the workplace, it is an
important environment for them. In organizations where employee voices are dominant,
it is possible to find new opportunities for the organization and take positive feedback to
the organization by the employees. As long as employees are satisfied with their work
and create a sustainable business environment, they add creativity to their work and
express their ideas openly. One of the most important indications that conditions are
deteriorating in an organization is the leaving of a good employee. Employees who trust
their managers will not hesitate to express their opinions and will continue to carry out
their work. The purpose of this research is to analyze the mediating role of employee
voice behavior between trust in senior management and job satisfaction, and intention to
stay. The sample group consists of 233 faculty members and the research was carried out
at Istanbul Gelişim University. The relationship between the variables has been tested by
establishing structural equation modeling and the hypotheses have been significantly
supported. The results show that when employees trust top management, they are more
willing to speak up and express their opinions openly, and as a result, they are more
willing to stay in that organization. Another finding from the study shows that
employees who are satisfied with their jobs exhibit more employee voice behavior. This
finding explains that when employees are satisfied with their jobs, they will want to
contribute to the well-being of the organization. Concepts such as open-mindedness,
innovation, learning from each other emerge in institutions such as universities. In the
academic working environment, it is seen that the need for high-skilled work and the
needs such as more freedom, autonomy, and empowerment are significant. Academic
staff does not see only academic research support as sufficient, but they also need to feel
the support and encouragement of senior management. An academic's job satisfaction
supports their desire to provide better education and can mean that they are motivated to
do better research and development. Within these desires, it is possible for academicians
to show voice behavior and suggest solutions or to express what they see as lacking in
the business environment and focus on improvements. Çalışanların günlük hayatlarının yaklaşık üçte birini geçirdikleri işyerleri, onlar için
önemli bir ortamdır. Çalışan sesliliğinin hakim olduğu örgütlerde, örgüt açısından yeni
fırsatların yakalanması ve çalışanların örgüte olumlu yönde geri bildirim vermeleri söz
konusudur. Çalışanların yaptığı işten tatmin olmaları ve sürdürülebilir bir iş ortamı için
işlerine yenilik katmaları ve fikirlerini açıkça ifade etmeleri söz konusudur. Bir örgütte
koşulların bozulduğunu gösteren en önemli kanıtlardan biri, iyi çalışanın işten
ayrılmasıdır. Yöneticilerine güvenen çalışanlar fikirlerini ifade etmekte tereddüt
etmeyecek ve işlerini sürdürmeye devam edecektir. Bu araştırmanın amacı, çalışanların
ses davranışının üst yönetime duyulan güven ile iş tatmini ve işyerinde kalma niyeti
arasındaki aracılık rolünü analiz etmektir. Araştırmanın örneklem grubu 233 öğretim
üyesinden oluşmaktadır ve araştırma İstanbul Gelişim Üniversitesi’nde uygulanmıştır.
Değişkenler arasındaki ilişki yapısal eşitlik modellemesi kurularak test edilmiştir ve
oluşturulan hipotezler önemli ölçüde desteklenmiştir. Sonuçlar, çalışanların üst
yönetimlerine güvendiğinde, açıkça konuşmaya ve fikirlerini açıkça beyan etmeye daha
istekli olduğunu ve karşılığında o kuruluşta kalmaya daha istekli olduğunu
göstermektedir. Çalışmadan elde edilen diğer bir bulgu, işinden memnun çalışanların
daha fazla çalışan ses davranışı sergilediğini göstermektedir. Bu bulgu çalışanların
işinden memnun olduklarında organizasyonun refahına katkıda bulunmak isteyecekleri
şeklinde açıklanabilir. Üniversiteler, açık fikirlilik, yenilikçilik, birbirinden öğrenme gibi
kavramların ortaya çıktığı kurumlardır. Akademik çalışma ortamında yüksek vasıflı
çalışma ihtiyacı ile daha fazla özgürlük, özerklik ve yetkilendirme gibi ihtiyaçların
zirvede olduğu görülmektedir. Akademik çalışanlar sadece akademik araştırma desteğini
yeterli görmemekte, üst yönetimin desteğini ve teşvikini de hissetme ihtiyacı içindedir.
Bir akademisyenin işinden doyumu, daha iyi eğitim verme isteği, daha iyi araştırma
geliştirme ortamları sağlaması gibi unsurları içerebilir. Bu arzularda akademisyenlerin
ses davranışı göstermeleri ve çözüm önermeleri ya da iş ortamında eksik gördüklerini
dile getirip iyileştirmelere odaklanmaları mümkündür.