Limanların Bölgesel ve Ekonomik Etkileri: Tekirdağ-Ren Nehri Karşılaştırması
Özet
Küreselleşmenin ekonomik hâkimiyetinde olan günümüzde ticaret lojistikten bağımsız
olarak düşünülemez. Hammadde, üretim, tüketim üçgeninin binlerce kilometreyi
bulabilen çevresinde dolanarak bu üç faktörün ortak bir noktada buluşturulması
ancak ve ancak gelişmiş taşımacılık ağlarıyla mümkündür. Taşımacılığın ana faktörü
ve taşımacılık ağlarının temel birleştiricisi ise denizyolu taşımacılığıdır. Bu lojistik
faaliyetlerinin başlangıç ve bitiş noktasında limanlar yer almaktadır. Limanların
yarattığı bu artı değer günümüz Batı Avrupa nüfusunun dağılımına da karar vermiştir.
İç suyolu taşımacılığı daha ekonomik olduğu için tercih edilen Ren Nehri’nde
gemilerle taşınan ürünlere ve ticari güce kayıtsız kalamayan halk, son yüz yıllık süreç
içerisinde bölgede bulunan nüfusu ve nüfus yoğunluğunu ciddi düzeyde arttırmıştır.
Türkiye’nin Tekirdağ ili incelediğinde ülkenin geri kalanına oranla oldukça yüksek bir nüfus artış oranı görülmektedir. Şehirde bulunan nüfusun dağılımına bakıldığında ise
limana yakın ilçelerde daha yüksek bir nüfus görülmektedir. Çalışmada öncelikle
makro açıdan Hollanda’daki Ren Nehri değerlendirilmiş olup, sonrasında Tekirdağ
ilinin liman faaliyetlerinin bölgesel kalkınmaya olan etkisi araştırılmıştır. In today's economic dominance of globalization, trade cannot be considered
independently of logistics. It is only through advanced transportation networks that
these three factors can be brought together in a common place by circulating the raw
material, production, consumption triangle around thousands of kilometers. The main
factor of transportation and the main unifying agent of transportation networks is
maritime transportation. Ports are located at the beginning and end of these logistics
activities. This added value created by the harbors also decided on the distribution of
today's Western European population. The inland waterway transportation is more
economical when viewed commercially. The products that are transported by ship on
the River Rhine, and the people who cannot be ignorant of the trade, have
significantly increased the population and population density in the region in the last
hundred years. When we examine Turkey's province of Tekirdağ, we see a very high
population growth rate compared to the rest of the country. When we look at the
distribution of the population in the city, a higher population is seen in the regions
near the port. These assessments will directly affect the amount of regional
development and the impact of the port on this development. In the study, the Rhine
River in the Netherlands was firstly evaluated in terms of macro, and then the effect of
the port activities of Tekirdağ province on the regional development was investigated.