Sosyal Sermayenin Hizmet İnovasyonu Üzerine Etkisinde Bilgi Paylaşımının Aracılık Rolü: Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma
Özet
Günümüz rekabet koşullarında, çalışanların sahip oldukları bilginin, yenilikçi fikirlerin, kaliteli ve hızlı bir şekilde yeni ürün ve hizmete
dönüştürülmesinde, sosyal sermaye ve bilgi paylaşımı önemli rol oynamaktadır. Sosyal sermaye işletmede birbirine bağlı kişilerin,
grupların aralarında yarattıkları iyi niyet, dostluk, sempati gibi sosyal ağlardan meydana gelen, fikirlerin yeni ürün ve hizmete dönüşmesine
etki eden bir değer olarak ortaya çıkmaktadır. Sosyal sermayenin turizm işletmelerinde çalışan yenilikçi davranışlarını ne ölçüde ve nasıl
etkilediği bilgi paylaşımının bu etkileşimdeki rolünün ortaya çıkartılması çalışmanın temel sorununu teşkil etmektedir. Çalışmada bilgi
paylaşımı, başka bir aktörden tecrübe kazanmaya yardımcı olan en önemli aktarma mekanizması olarak düşünülmektedir. Bu kapsamda
çalışma; otel işletmelerinin sosyal sermaye yapısını ortaya çıkartmayı ve bunun hizmet inovasyonu üzerine olan etkisini belirlemeyi,
örgüt içi bilgi paylaşımının bu etkideki rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. Türkiye’nin genelini yansıttığı düşünülerek sayfiye ve şehir
otelciliğinin yer aldığı İstanbul ve Ankara’daki otel işletmesi çalışanları ankete katılmıştır. Veriler İstanbul ve Ankara’da bulunan, 4 ve 5
yıldızlı otel işletmelerinde çalışan, 305 kişinin doldurduğu anketlerden elde edilmiştir. Katılımcıların sosyal sermaye, hizmet inovasyonu
ve bilgi paylaşımı algısı ile bireysel özellikleri arasındaki farklılığı ortaya çıkartmak için “anova” “t-testi”, farklılaşmanın hangi grup arasında
olduğunu tespit için “Tukey” testi ortaya konulmuştur. Sosyal sermaye ile hizmet inovasyonu arasında bilgi paylaşımının aracılık rolünün
tespitine yönelik modeli test etmek için “Hiyerarşik Regresyon Analizi” yapılmıştır. Model, sosyal sermayenin hizmet inovasyonu ve bilgi
paylaşımı üzerindeki etkisini yordamaktadır, ancak bilgi paylaşımı bu etkide kısmi aracılık rolü üstlenmektedir. In today’s competitive conditions, social capital and knowledge sharing play an important role in transforming employees’ knowledge and innovative ideas into new products and services with high quality and speed. Social capital created by social networks such as good intention, friendship, sympathy created by people, groups or organizations affiliated which influencing the transformation of ideas into new products and services is revealed as a value. To what extent and how social capital affects employee innovative behaviour in tourism businesses and to reveal the role of information sharing in this interaction constitutes the main problem of the study. In this study, knowledge sharing is considered to be the most important transfer mechanism to help gain experience from another actor. In this context, the study aims to reveal the social capital structure in hotel businesses and to reveal its effect on service innovation and to examine the role of intra-organization information sharing in this effect. Considering that reflect the overall Turkey, resort and city hotel in Istanbul and Ankara, hotel businesses employees participated in the survey. The data where were in Istanbul and Ankara and filled with 305 people working in 4 and 5 star hotel businesses obtained from questionnaires. The data obtained from the questionnaire were subjected to “Anova” “t-test” to reveal the difference between the social capital, service innovation and information sharing perception and individual characteristics of the participants, and the “Tukey” test which showed the differentiation between the groups. “Hierarchical Regression Analysis” was performed to test the model for the determination of mediation role of information sharing between social capital and service innovation. The model predicts the effect of social capital on service innovation and information sharing, but information sharing plays a partial mediation role in this effect.