Çocukluk çağında ebeveyn şiddetine maruz kalmış annelerin ebeveynlik tutumları
Özet
Ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumları, sağlıklı bireylerin yetişmesinde önemli bir etkiye sahiptir ve toplumsal gelişime katkıda bulunur. Bu nedenle, ebeveyn tutumlarının oluşumunu etkileyen geçmiş yaşam deneyimleri, özellikle çocukluk çağı travmaları incelenmelidir. İhmal ve istismar gibi travmatik deneyimler, çocukluk döneminde ortaya çıkar. Bu çalışmanın amacı, ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumlarında çocukluk çağı ruhsal travmalarının yordayıcılığını incelemektir. Bu çalışmada, Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı okulöncesi eğitim sınıflarında, bağımsız anaokullarında, özel okulöncesi kurumlarında ve kreşlerde eğitim gören 2-6 yaş arası çocuklara sahip 104 ebeveyne Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği ve Ebeveyn Tutum Ölçeği uygulanmıştır. Veriler SPSS 26 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Kategorik değişkenler için sıklık ve yüzdelik oranları hesaplanmıştır. Araştırmanın amacına yönelik olarak, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki nedensel ilişkileri belirlemek için regresyon analizi yapılmıştır. Gruplar arasındaki anlamlı farklılıkları değerlendirmek için bağımsız örneklem t testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Üç veya daha fazla grup arasında ortalama karşılaştırmaları için ANOVA analizi kullanılmıştır. Araştırmada yer alan 104 kadın ebeveynin %44'ü psikolojik/duygusal şiddete maruz kalmışken, %56'sı fiziksel şiddete maruz kaldığı tespit edilmiştir. Bu araştırma, ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen faktörlerin başında kendi çocukluk dönemlerinde yaşadıkları travmaların geldiğini göstermektedir. Duygusal ve fiziksel istismar, demokratik tutumun ve aşırı koruyucu tutumun oluşmasında etkili olurken, duygusal ihmal ve fiziksel istismar otoriter tutumun oluşmasında etkili olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, bu araştırma çocukluk çağı travmatik deneyimlerinin ebeveyn tutumları üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır. İhmale ve istismara maruz kalan ebeveynlerin, kendi çocuklarını yetiştirmedeki tutumlarını anlamak ve olumsuz etkileri azaltmak için yaygın bir ebeveyn eğitim programının gerekliliği vurgulanmaktadır. Bu program, ebeveynlere çocuk yetiştirme becerileri, iletişim yöntemleri ve duygusal destek konularında rehberlik etmeli ve çocuk istismarını önlemeye yönelik önemli bir adım olarak değerlendirilmelidir. Parents' child-rearing attitudes have a significant impact on the upbringing of healthy individuals and contribute to social development. For this reason, past life experiences that affect the formation of parental attitudes, especially childhood traumas, should be examined. Traumatic experiences such as neglect and abuse occur during childhood. The aim of this study is to examine the predictors of childhood psychological traumas in parents' child-rearing attitudes.In this study, Childhood Psychological Trauma Scale and Parental Attitude Scale were applied to 104 parents with children between the ages of 2-6 who are educated in preschool education classes, independent kindergartens, private preschools and nurseries affiliated to Kocaeli Provincial Directorate of National Education. The data were analyzed using the SPSS 26 program. Frequency and percentage rates were calculated for categorical variables. For the purpose of the research, regression analysis was performed to determine the causal relationships between dependent and independent variables. Independent samples t-test and Mann Whitney U test were used to evaluate significant differences between groups. ANOVA analysis was used for mean comparisons between three or more groups. While 44% of 104 female parents in the study were exposed to psychological/emotional violence, 56% were found to have been exposed to physical violence. This research shows that the main factors affecting parents' child-rearing attitudes are the traumas they experienced in their own childhood. While emotional and physical abuse is effective in the formation of democratic attitude and overprotective attitude, emotional neglect and physical abuse are effective in the formation of authoritarian attitude. As a result, this research reveals the effect of childhood traumatic experiences on parental attitudes. The necessity of a widespread parent education program is emphasized in order to understand the attitudes of the neglected and abused parents in raising their own children and to reduce the negative effects. This program should guide parents in parenting skills, communication methods and emotional support and should be considered as an important step towards preventing child abuse.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/6596Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]