Mobil alışverişin alışveriş tutumuna etkisi: İstanbul'daki gıda sektörüne yönelik bir alan çalışması
Özet
Dijital çağı yaşadığımız günümüzde internet her alanda kullanılır olmuştur. Akıllı telefonların da yaygın olarak kullanılır olmasıyla bireyler alışverişlerini mobil olarak bu kanallar üzerinden yapmaya başlamışlardır. Tüketiciler açısından çok kullanışlı bir alışveriş imkânı sunması mobil alışveriş sürecini de yaygınlaştırmaktadır. Kişilerin karşılaştığı bir obje ya da düşünceye karşı yönünü belirlediği tutum sürecindeki duygu inanç ve eylemleri son tavrını belirtmektedir. Bireysel olarak çok farklılığın görüldüğü tüketici alışveriş tutumu sonuçta beğenme ya da beğenmeme durumuyla sonuçlanmaktadır. İnsanları fizyolojik ihtiyaçlarını karşılamak adına yiyerek tüketmeleri gereken maddelerin oluşturduğu alan olan gıda sektörü tüketicinin tercih ettiği öncelikli ürünler kategorisindedir. Bu çalışma işe cep telefonlarından yapılan mobil alışverişin tüketicinin satın alam durumuna bağlı olarak alışveriş sürecindeki tutumunun buradaki etki değerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda oluşturulan anket formu Google form ile uygulanarak Mayıs - 2023 dönemindeki bir aylık dönemde İstanbul ilindeki mobil internet kullanarak alışveriş yapan tüketicilerden veriler elde edilmiştir. Kolayda örnekleme yöntemiyle toplamda 407 kişiden veri elde edilmiş ve bunlar SPSS programı yoluyla istatistiksel analizi yapılarak ANOVA ve t testleri sonrasında oluşturulan model ve hipotezlerimiz test edilmiştir. Sonucunda mobil alışverişin alışveriş turumu üzerinde etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buradaki çalışma alanı olarak ele alınan mobil internetin benzer farklı etkenlere yönelik olarak ve farklı sektörlerde de denemesi önerilmektedir. In today's digital age, the internet has been used in every field. With the widespread use of smart phones, individuals have started to make their mobile shopping through these channels. The fact that it offers a very useful shopping opportunity for consumers also makes the mobile shopping process widespread. Emotions, beliefs and actions in the attitude process, in which people determine their direction towards an object or thought they encounter, indicate their final attitude. The consumer shopping attitude, in which there are many differences individually, ultimately results in a situation of liking or disliking. The food sector, which is the field of substances that people need to consume in order to meet their physiological needs, is in the category of priority products preferred by the consumer. In this study, it is aimed to determine the effect value of the attitude of the consumer in the shopping process, depending on the purchasing status of the mobile shopping made from mobile phones. The survey created in this direction was applied with the Google form, and data were obtained from consumers who shopped using mobile internet in the province of Istanbul in a one-month period between May - 2023. Data were obtained from 407 people in total by convenience sampling method, and these were statistically analyzed through the SPSS program, and our models and hypotheses created after ANOVA and t tests were tested. As a result, it was concluded that mobile shopping has an effect on the shopping tour. It is suggested that mobile internet, which is considered as the field of study here, should be tried for different factors and in different sectors.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/6590Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]