Şehirlerde yağmursuyu drenaj sisteminin incelenmesi ve optimize edilmesi
Özet
Günümüzde kırsal alandan kentsel alanlara olan nüfus göçleri şehirlerdeki nüfus oranını arttırıp şehir yapılaşmasını olumsuz yönden etkilemiştir. Nüfusun yoğunlaşmasıyla ihtiyaç duyulan bina sayıları artıp ve yapılan asfalt yollar nedeniyle geçirimsiz tabakalar oluşmuştur. Oluşan bu geçirimsiz zeminler yağmur sularının yer altına sızmasını engelleyip yağmur sularının akışa geçmesine sebebiyet vermiştir. Geçirimsiz alanlarda yağmur suları akışa geçip sel felaketlerine sebebiyet vermiştir. Sel felaketlerin sonuçları can ve mal kayıplarına neden olmuştur. Yapılmış olan bu çalışmada, İstanbul ili Esenyurt ilçesinin hidrolik ve hidrolojik olmak üzere yağmur suyu modeli, Meteoroloji Genel Müdürlüğü Florya istasyonundan alınan veriler ve alt yapı verileri İSKİ genel müdürlüğünden temin edilip EPA SWMM programı kullanılarak oluşturulmuş bulunmaktadır. Daha sonra modele program üzerinde tanımlanabilen Düşük Etkili Kentleşme (DEK) verileri eklenerek bu uygulamaların nüfusu yoğun olan kentsel alanlarda yüzeysel akışa etkisi incelenmiş ve bu çevreci yaklaşımlarla yağmur suyunun nasıl verimli bir hale getirilebileceği değerlendirilmiştir. Bu çalışmada DEK uygulamalarından yağmur varili, yeşil çatı ve geçirimli kaldırımın kombinasyonu 8 farklı senaryo %5, %10, %15, %20, %25, %30, %35 ve %40 şeklinde olup 2, 5, 10, 25, 50 ve 100 yıllık yağış serisi senaryoları oluşturulmuştur. Oluşturulan bu modelde yağış verilerinden ötürü çalışma alanında bulunan 3 adet çıkış noktasındaki pik debilerin sonuçları yorumlanmıştır. Nowadays, population migration from rural to urban areas has increased the population rate in cities and harmed urban structuring. Due to the population density, more buildings were required, and the asphalt roads that were constructed resulted in the formation of impermeable layers. These impermeable pavements made rainwater flow instead of flowing below the surface. Rainwaters flowed and created flood disasters in impermeable locations. Nature's catastrophes that included flooding caused loss of life and property. The EPA SWMM program was used to create the hydraulic and hydrological rainwater model for the Esenyurt neighborhood of Istanbul, as well as the data obtained from the Florya station of the General Directorate of Meteorology and the infrastructure data from the General Directorate of SK. After that, the Low Impact Development (LID) data, which was previously established on the program were added to the model. The impact of these applications on the runoff in densely populated urban areaswas examined and it was evaluated how rainwater could be made efficient with these environmental approaches. In this study, the combination of rain barrel, green roof and permeable pavement from LID applications are 8 different scenarios 5%, 10%, 15%, 20%, 25%, 30%, 35% and 40% with 2, 5, 10, 25, 50 and 100-year precipitation series scenarios were created. Based on the precipitation data, this model was used to interpret the peak flow rates at three outlet points in the research area.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/6546Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]