Bilişsel Esnekliğin Bilişsel Duygu Düzenleme Üzerindeki Etkisi
Özet
Bilişsel esnekliğin bilişsel duygu düzenleme üzerindeki etkisinin incelendiği
çalışmanın verileri öğrenim görmekte olan 300 üniversite katılımcısından elde
edilmiştir. Bilişsel Esneklik Envanteri, Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği ve
Sosyodemografik Veri Formu kullanılmıştır. Çalışma sonucunda; bilişsel esneklikte
“alternatif” düzeyinin, bilişsel duygu düzenlemede “diğerlerini suçlama”,
“felaketleştirme”, “olumlu yeniden odaklanma”, “plan yapmaya yeniden
odaklanma”, “olumlu yeniden değerlendirme” ile pozitif; “kendini suçlama” ve
“ruminasyon” düzeylerini negatif yordadığı görülmektedir. Bilişsel esneklikte
“kontrol” düzeyinin, bilişsel duygu düzenlemede “kendini suçlama”, “diğerlerini
suçlama” düzeylerinin pozitif; “ruminasyon”, “olumlu yeniden odaklanma” ve “plan
yapmaya yeniden odaklanma” boyutlarını ise negatif yordadığı görülmektedir. Ek
olarak bilişsel duygu düzenlemede kadınların erkeklere göre daha yüksek düzeyde
“diğerlerini suçlama” eğilimi gösterirken, erkeklerde kadınlara göre daha yüksek
“felaketleştirme” eğilimi görülürken, bilişsel esneklik kadınlar ve erkeklerde bir
farklılık göstermemektedir. Bilişsel esneklik ve bilişsel duygu düzenlemede yaş faktörü
anlamlı bir farklılık oluşturmamıştır. The data of this study were gained from 300 students. Cognitive Flexibility
Questionnaire, Cognitive Emotional Regulation Questionnaire and Sociodemographic
data form were administered to the participants. As the results of this study;
“alternatives” levels for cognitive flexibility, “other-blame”, “catastrophizing”,
“positive refocusing”, “refocus on planning”, “positive reappraisal” for cognitive
emotional regulation were predicted as positive; “self-blame” and “rumination”
levels were predicted as negative. “Control” levels for cognitive flexibility, “selfblame”, “other blame” levels for cognitive emotional regulation were predicted as
positive; “rumination”, “positive refocusing” and “planning” were predicted as
negative. “Other blame” levels for cognitive emotional regulation were higher in
female participants rather than male. “Catastrophizing” levels were on behalf of male
participants. There was no difference between genders for cognitive flexibility levels.
The age variance was shown no difference neither for cognitive flexibility nor
cognitive emotional regulation.
Cilt
21Sayı
39Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/6343Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: