Ortaokul Öğrencilerinin Akran Zorbalık Eğilimlerinin Örgütsel Yabancılaşma Algılarına Etkisinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği
Özet
Bu araştırma, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel ortaokul düzeyindeki öğrencilerde rastlanan örgütsel yabancılaşma durumlarının akran zorbalık eğilimi ve akran zorbalığa maruz kalma durumları arasındaki ilişkilerin
incelenmesi ile etki düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada
genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim
yılında, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından farklı öğretim programı uygulayan Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Din Öğretimi Genel Müdürlüğü ve Özel Öğretim
Kurumları Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak derecelendirilen Ankara İl Milli
Eğitim Müdürlüğü bünyesinde bulunan 5, 6,7 ve 8.sınıf seviyesindeki ortaokul
öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, 353 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışmada örgütsel yabancılaşma bağımlı, akran zorbalık ise bağımsız değişkenlerdir. Çalışmada, “Akran Zorbalık”, ve Örgütsel Yabancılaşma” ölçekleri kullanılmış, ölçek puanlarının ilişkisi pearson korelasyon testi ile, bağımlı
değişken olan puanların bağımsız değişkenlerden etkilenmesi regresyon testi,
ölçek puanlarının demografik değişkenlere göre farklılık göstermesi ise bağımsız
gruplar t ve ANOVA testleri ile analiz edilmiştir. Araştırmada; akran zorbalık
puanı ile örgütsel yabancılaşma puanları arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki
bulunmuştur. Bu çerçevede, söz konusu davranış durumlarının öğrenci başarıları üzerindeki doğrudan etkisini sorgulamaya yönelik araştırmalar desenlenebilir. This research was carried out to investigate the relationship between the peer
bullying tendency and peer bullying exposure of organizational alienation situations encountered in the public and private secondary school students of the
Ministry of National Education. General survey model was used in the research.
In the 2017-2018 academic year, the working universe is 5.6.7 and 8 within the
Ankara Provincial Directorate of National Education, which is rated as affiliated
to the General Directorate of Basic Education, the General Directorate of Religious Education and the General Directorate of Private Education Institutions,
which implements different curricula by the Ministry of National Education. It
consists of middle school students at the grade level. The sample of the research
consists of 353 students. In this study, organizational alienation is dependent,
and peer bullying are independent variables. In the study, “Peer Bullying” and
Organizational Alienation scales were used, the relationship between the scale
scores was analyzed by pearson correlation test, the dependent variables were affected by independent variables, the regression test and the scale scores differed
by demographic variables were analyzed by independent groups t and ANOVA
tests.In the study; A weak positive correlation was found between peer bullying
scores and organizational alienation scores. In this context, researches can be designed to question the direct effect of these behaviors on student achievements.
Cilt
50Sayı
231Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/5927Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: