Şehirlerarası yol ağlarında bitümlü sıcak karışım kaplamalar için üstyapı performans tahmin modeli geliştirilmesi
Özet
Önemli bir altyapı yatırımı olan bitümlü sıcak karışım (BSK)
üstyapıların bozulmalarının doğru tahmin edilmesi, bakım ve onarım
için ayrılan bütçenin doğru olarak belirlenmesinde vazgeçilmez bir
unsurdur. Çalışmada, Karayolları Genel Müdürlüğünün (KGM)
sorumluluğunda bulunan devlet yolu ve il yolu statüsündeki BSK
kaplamalı yollarda, gelecek yıllara ait performans tahmini yapabilen
bir üstyapı performans tahmin modeli geliştirilmiştir. Üstyapıların
performans göstergesi olarak uluslararası düzgünsüzlük indeksi (IRI)
kullanılmıştır. KGM tarafından yapım yılı bilinen yollarda mevcut
üstyapı bozulma bilgileri kullanılarak PAVER sistemi yardımıyla
kesimlerin üstyapı durum indeksi (PCI) bilgileri elde edilmiştir.
Kesimlerin PCI ve yaşlarına bağlı olarak deterministik regresyon
modeli tekniği kullanılarak tahmin modeli oluşturulmuştur.
Sonrasında, aynı yol kesimlerinde PCI ve IRI arasındaki matematiksel
ilişki ortaya konmuştur. Elde edilen bu matematiksel ilişki oluşturulan
gelecek tahmin modeline entegre edilerek, ölçülen IRI değeri ve
performansı tahmin edilecek yıl bağımsız değişkenlerine bağlı olarak
üstyapıların gelecek yıllara ait IRI değerlerini belirleyen bir tahmin
modeli elde edilmiştir. IRI bozulma tahmin modelinin doğruluğu,
modelleme çalışmalarında hiçbir şekilde kullanılmayan veri setleri ile
kontrol edilmiştir. The correct prediction of the deterioration of bituminous hot mix
asphalt (HMA), which is a significant substructure investment for
roads, is an indispensable element in the correct sorting of the budget
allocated for maintenance and repair. This study has developed a
pavement performance prediction model for state roads and intercity
roads hot mix asphalt (HMA) coated under the responsibility of
General Directorate of Highways (KGM) for capable of performance
forecast for next year. International roughness index (IRI) were used
as a performance indicator of pavements. Pavement condition index
(PCI) of the road sections (year of construction of the road known by
KGM), using existing pavement distresses data by PAVER system, were
obtained. The prediction performance model was developed depending
on the age and PCI of the road sections using deterministic regression
model technique. Then, mathematical relationship was determined
between PCI and IRI on the same road section. The obtained
mathematical relationship is integrated into the prediction
performance model. A prediction model determines the pavements IRI
values for the coming years, based on independent variables of
measured IRI value and year's estimated performance, were obtained.
The accuracy of the IRI deterioration prediction model was controlled
by the data sets not used in the modeling studies.
Cilt
23Sayı
6Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/5885Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: