Kurumsal Değerler Olarak Kalite, İnovasyon, Katılımcılık ve İşbirliğinin Kişi-Örgüt Uyumu Bağlamında Çalışanın Görev Performansına Etkisi: Konaklama Sektöründe Bir Araştırma
Özet
Amaç – Bu çalışma, kurumsal değerlerin çalışanın görev performansına etkisini ve bu etkide kişi-örgüt
uyumunun aracı rolünü konaklama sektörü bağlamında ortaya koyarak hem literatüre katkı yapmayı
hem de uygulamacıların dikkatlerini Kurumsal Değerlerin önemi hususuna çekmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem – Bu çalışma, Antalya ilinde faaliyet gösteren Konaklama Tesisi Belgeli 889 tesis arasından,
kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen ve telefonla ulaşılan 37 konaklama tesisinden 13’ünde
gerçekleştirilmiştir. Nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenmiş
bu çalışmaya, 13 konaklama tesisinden 316 kişi katılmıştır. Bu çalışmada katılımcıların algıladıkları
kurumsal değerlerin kişi-örgüt uyumuna ve çalışanın görev performansına etkisi ölçülmüştür.
Konaklama tesisi yöneticilerine anket formları elektronik ortamda iletilmiş ve yöneticiler vasıtasıyla
çalışanların araştırmaya katılmaları sağlanmıştır. Elde edilen veriler SmartPLS Yapısal Eşitlik Modeli
(YEM) paket programı kullanılarak geçerlilik, güvenilirlik ve doğrulayıcı faktör analizlerine tabi tutulmuş,
sonrasında da hipotez testleri için yol analizi yapılarak elde edilen bulgular yorumlanmıştır.
Bulgular – Analizler sonucunda, kurumsal değerlerden kalitenin görev performansını doğrudan,
işbirliğinin ise kişi-örgüt uyumu üzerinden etkilediği belirlenmiştir. Kişi-örgüt uyumundaki değişimin
yaklaşık %57’si kurumsal değerler tarafından açıklanırken, bu değerlerden kalite, katılımcılık ve
işbirliğinin, kişinin örgüt ile uyumunda olumlu ve anlamlı yönde etkiye sahip olduğu ortaya
konulmuştur.
Tartışma – Örgütlerin, bireyselliğin ön plana çıkartıldığı ve bireysel performans bazında çalışanların
birbirlerinin rakipleriymiş gibi yarıştırıldıkları çalışma ortamları yerine, takım çalışmasını, ekip ruhunu
teşvik ettikleri, mümkün olduğunca çalışanların karar alma süreçlerine dâhil oldukları, işbirliği ve kalite
odaklı çalışma ortamları oluşturmaları, çalışanların kendilerini örgüt ile bütünleşmiş hissetmeleri için
önemlidir. Kişi-örgüt uyumunun sadece çalışanın görev performansı üzerine olan etkisi değil, örgütsel
vatandaşlık davranışı olmak üzere diğer örgütsel değişkenler ve çıktılar üzerindeki etkileri de göz önüne
alındığında ne derece önemli olduğu, örgütler için ne kadar hayati bir kavram olduğu daha da iyi
anlaşılabilir. Purpose - This study aims to contribute to the literature and draw the attention of the practitioners to the
importance of Corporate Values by revealing their effect on task performance and the mediating role of
Person-Organization-Fit in the context of the hospitality sector.
Design/methodology/approach - This study was carried out in 13 out of 37 hotels selected by convenience
sampling method among 889 hotels operating in the province of Antalya. A total of 316 people from 13
hotels participated in this study, which was arranged as per the relational model. The effects of the
perceived institutional values on the person-organization fit and the employee’s task performance were
measured. The questionnaire forms were sent to the hotel managers in electronic forms, and hotel
management had arranged the employees’ participation. The validity, reliability, and confirmatory factor
analyzes were carried out on the obtained data by using the SmartPLS Structural Equation Model (SEM)
package program. The path analysis was performed for hypothesis testing, and the findings were
interpreted. Findings - As a result of the analysis, it has been determined that the Quality as Corporate Values affects
the Task Performance directly and the Collaboration through Person-Organization-Fit. While Corporate
Values explain 57% of the change in Person-Organization-Fit, it has been revealed that Quality,
Participation, and Collaboration have a positive and significant effect on the Person-Organization-Fit.
Discussion – This study showed that to increase Person-Organization-Fit, organizations should encourage
teamwork and team spirit, create collaborative and quality-oriented work environments where employees
are involved in decision-making processes as much as possible, instead of creating working environments
where individuality is emphasized, and employees compete as competitors of each other on the basis of
individual performance. The importance and vitality of the Person-Organization-Fit can be better
understood by considering the impact of it, not only on the employee’s task performance but also on other
organizational variables and outputs, such as Organizational Citizenship Behavior.
Cilt
13Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/5611Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: