Determinants Of Sustainable Consumption Behavior: A Field Study On Turkish Gen Z
Özet
Today, environmental and societal issues, such as climate change and social
inequities, have been worsening. Sustainable consumption and production, though not
a panacea, seem one of the ways to tackle environmental and social problems. So far,
extant studies have sought to determine the factors that have an impact on sustainable
consumption from an environmental perspective, and limited research has taken the
social dimension of sustainability into account. Thus, this paper aims to address
components of sustainable consumption behavior in a more holistic way, from an
economic, environmental, and social standpoint. The present study employs consistent
partial least squares structural equation (PLS-SEM) modeling to process 350
questionnaires which have been collected through a face-to-face survey method. The
study's findings revealed seven variables that have an impact on the Z generation's
sustainable consumption patterns. The perceived seriousness of environmental and
social problems, perceived environmental and social responsibility, perceived
knowledge of environmental and social problems, personal image, word-of-mouth
communication, attitude toward sustainable consumption, and intention are among
the factors that influence sustainable consumption. The determinants affecting
sustainable consumption involve perceived seriousness of environmental and social
problems, perceived environmental and social responsibility, perceived level of
consciousness about environmental and social problems, personal image, word-ofmouth communication, attitude towards sustainable consumption, and intention. Günümüzde iklim değişikliği ve sosyal eşitsizlikler gibi çevresel ve toplumsal
sorunlar giderek kötüleşmektedir. Her derde deva bir çözüm gibi durmasa da
sürdürülebilir tüketim ve üretim, çevresel ve sosyal sorunların üstesinden gelme
yollarından biri olarak görünmektedir. Şimdiye dek, mevcut çalışmalar,
sürdürülebilir tüketim üzerinde etkisi olan faktörleri çevresel bir bakış açısıyla ele
almış ve sadece sınırlı sayıda araştırma, sürdürülebilirliğin sosyal boyutunu dikkate
almıştır. Bu doğrultuda makale, sürdürülebilir tüketim davranışının bileşenlerini
ekonomik, çevresel ve sosyal açıdan daha bütünsel bir şekilde ele almayı
amaçlamaktadır. Çalışmada, yüz yüze anket yöntemiyle toplanan 350 anketi işlemek
için tutarlı kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (PLS-SEM)
kullanılmıştır. Çalışmada Z kuşağının sürdürülebilir tüketim davranışını etkileyen
yedi faktörün bulunduğu tespit edilmiştir. Sürdürülebilir tüketime etki eden öncüller;
çevresel ve sosyal sorunların algılanan ciddiyeti, algılanan çevresel ve sosyal
sorumluluk, çevresel ve sosyal sorunlar hakkında algılanan bilinç seviyesi, kişisel
imaj, ağızdan ağıza iletişim, sürdürülebilir tüketime yönelik tutum ve sürdürülebilir
tüketim niyetinden oluşmaktadır.
Cilt
10Sayı
21Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/5333Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: