Konteyner Yatırım Kararları için Analitik Bir Yaklaşım
Özet
Konteyner taşımacılığında, taşıyıcılar taşıma faaliyetlerinde genelde kendi
konteynerlerini kullanmaktadır. Bununla birlikte yüksek yatırım miktarı ve yatırım riski
dolayısıyla bazen kendi konteynerlerini kullanmak doğru karar olmayabilmektedir. Bu
durumda, taşıyıcılar bir süreliğine konteyner kiralayabilir veya müşterilerin kendi
konteynerlerini kullanmasını özel navlunlar ve konteyner elleçleme maliyetleri gibi çeşitli
şekillerde teşvik edebilir. Böylece hem taşıyıcı ekipman sıkıntısına en ekonomiksürdürülebilir şekilde çözüm üretir, hem de müşteri daha ekonomik hizmet alımına
gidebilir. Özellikle artan rekabet ve konteyner taşımacılığında görülen azalan kâr
marjında, bu karar yatırım dengesinin iyi kurulması kaydıyla avantaj sağlayabilir. Bu
çalışmada yazar Tip 2-Bulanık TOPSIS’e başvurarak, konteyner yatırımı, konteyner
kiralama veya müşterinin kendi konteynerini kullanma durumlarını fayda-maliyetkarlılık ekseninde analiz etmiştir. Araştırma bulguları göstermiştir ki, taşıyıcılar için
getirisi nedeniyle en çok başvurulan yaklaşım kendi konteynerlerini kullanmak olmuştur
ve çoğu firma tarafından müşteri konteynerini kullanmaya yönelik teşvik edici hamleler
bulunmamaktadır. Özellikle boş konteyner temininde sıkıntı yaşanan destinasyonlarda
müşteri konteyneri kullanımı ve teşviki, operatörlere maliyet avantajı sağlayabilecektir.
Bu sebeple, bazı özel durumlar için müşteri konteyneri kullanımında politika
önceliklerinin planlanması önerilmektedir. In the container transportation, shipping operators are to frequently use own
containers for the transportation facilities. Such approaches, however, sometimes may
not lead to true decision because of high first investment cost or investment risk in terms
of shipping operators. In this situation, shipping operators can hire container for a while
or support to use shipper own container with promotive freight rate, container charges
etc. Therefore, both the carriers could find an affordable and a sustainable solution to
equipment bottleneck and the customers could enable to get more economical service.
Especially, in the increasing competition and decreasing profit margin of container transportation, this decision can provide an advantage, but investment-balance should be
well established. In this study, author aims to compose of optimal decision-making
mechanism for container investment, container hiring or using shipper own container via
type 2-fuzzy TOPSIS based on cost-benefit-profitability. The findings of study shows that
the shipping operators frequently use their own container due to economic return of
containers and most of them have not any encouraging approach towards using shipper’s
own container. Specifically, the using shipper own container and encouragement of using
in the destination, which have difficulty to ensure empty container, could provide cost
advantage to operators. A key policy priority in shipper own container using should
therefore be to plan for some special cases.
Cilt
9Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4998Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: