Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları, beş faktör kişilik özellikleri ve otantisite (aslıgibilik) arasındaki ilişki
Özet
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları, kişilik özellikleri ve otantisitelerinin (aslıgibilik) incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında, İstanbul Gelişim Üniversitesi'nde eğitim gören 310 lisans öğrencisinden oluşturmaktadır. Veriler, "Kişisel Bilgi Formu", "Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği", "Beş Faktör Kişilik Envanteri-Kısa Form" ve "Özgünlük Ölçeği-Kısa Form" aracılığıyla değerlendirilmiştir. Normal dağılım varsayımı ile değerlendirilmeye alınan çalışma verileri, mevcut varsayımı değerlendirmek için basıklık ve çarpıklık katsayılarına bakılarak incelenmiştir. Parametrik test grubunda olan, değişkenler arası ilişkiyi test eden Pearson korelasyon analizine ek olarak, gruplar arası anlamlı farkı saptanması için Bağımsız Gruplar t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Çalışmadaki değerlendirmelerde p değeri .05 olarak ele alınmıştır. Araştırma sonucu; çocukluk çağı travmaları ölçeği ile beş faktör kişilik envanteri alt boyutları olan dışadönüklük, yumuşak başlılık-geçimlilik, öz-denetim/sorumluluk ve gelişime açıklık arasında istatistiksel olarak anlamlı ve ters yönlü bir ilişkinin olduğu saptanmış olup, duygusal tutarsızlık ile ise istatistiksel olarak anlamlı ve aynı yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Özgünlük ölçeği-kısa formu ile beş faktör kişilik envanteri alt boyutları dışadönüklük, yumuşak başlılık-geçimlilik, öz denetim/sorumluluk, gelişime açıklık ve duygusal tutarsızlık arasında ise istatistiksel olarak anlamlı ve aynı yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır. Çalışmamızda çocukluk çağı travmaları ölçeği değişkeni ile özgünlük ölçeği-kısa formu değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı ve ters yönlü bir ilişki bulunmuştur. Çocukluk çağı travmaları ölçeği ile özgünlük ölçeği-kısa formu'na ait olan ilişkisel özgünlük, yansızlık, farkındalık ve özgün davranış adlı tüm altboyutlar ile arasında istatistiksel olarak anlamlı ve ters yönlü bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Çocukluk çağı travmaları ölçeği ve altboyutları ile cinsiyet değişkeni arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı gözlemlenmiştir. The present study examined and evaluated the childhood traumas, personality traits and authenticity of university students. The research group of this study consists of 310 undergraduate students studying at Istanbul Gelişim University in the 2021-2022 academic year. The data was evaluated through the "Personal Information Form", "Childhood Trauma Scale", "Five Factor Personality Inventory-Short Form" and "Authenticity Scale Short Form". The data in the study was evaluated with the assumption of normal distribution. In order to evaluate this assumption, the kurtosis and skewness coefficients were examined. Pearson correlation analysis, which was in the parametric test group and testing the relationship between variables, Independent Groups t-test and ANOVA were used to determine the significant difference between groups. The p value was taken as .05 in the evaluations. As a result of the research; while it was determined that there was a statistically significant and inverse relationship between the childhood traumas scale and the five factor personality inventory sub-dimensions of extraversion, agreeableness, conscientiousness, and openness to experience, there was a statistically significant and same-sided relationship with emotional inconsistency. relationship was found. A statistically significant and same-sided relationship was found between the authenticity scale-short form and the five factor personality inventory sub-dimensions of extraversion, agreeableness, conscientiousness, openness to experience, and neuroticism. In our study, a statistically significant and inverse relationship was found between the variables of the childhood trauma scale and the originality scale-short form variables. It was determined that there is a statistically significant and inverse relationship between the childhood traumas scale and all subdimensions of the authenticity scale-short form, namely relational authenticity, unbiased processing, awareness and authentic behavior. It was observed that there was no statistically significant relationship between the childhood traumas scale and its sub-dimensions and the gender variable.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4669Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: