Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki benlik saygıları ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Yapılan araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki benlik saygıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca mesleki saygıları ve örgütsel bağlılıklarının çeşitli değişkenlere (cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, aylık ortalama gelir, mesleki tecrübe, bulunduğu okulda çalışma süresi, çalışılan okulun statüsü, çalışılan okulun niteliği ve okulda idari görev olma durumu) göre de incelenmiştir. Araştırmamızın hedefi doğrultusunda çalışmanın evrenini İstanbul İli Bağcılar, Bakırköy ve Bahçelievler ilçelerinde 2021-2022 eğitim öğretim yılında devlet ve özel okullarında görev yapan 117'sı kadın, 183'i erkek olmak üzere (n=300) beden eğitimi ve spor öğretmenlerinden oluşturmaktadır. Bu doğrultuda kullanılacak örnekleme yöntemi ise katılımcıların tamamının örneğe girme şansının eşit ve tesadüfi olduğu, aynı zamanda araştırma sonuçlarının çabuk ve kolay bir şekilde ortaya konulmasını sağlayan basit tesadüfi örnekleme yöntemi olacaktır. Verilerin analizi için IBM SPSS 25.0 programı kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde betimleyici istatistik metotları (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Karşılaştırmalarda ise veriler normal dağılım göstermemiş olduğu Kolmogorov-Simirnov testi ve çarpıklık-basıklık değerleri ile belirlenmiş olup parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Bu yüzden 2 grup arasındaki farklar Mann Whitney U Testiyle 2'den fazla olan gruplardaysa Kruskal Wallis testiyle tespit edilmiştir. Kruskal Wallis testlerinde farkın hangi grup lehine olduğunun tespit edilebilmesi için de Tukey PostHoc testinden yararlanılmıştır. Örgütsel stres ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin tespiti de Pearson Korelasyon ile belirlenmiştir. Yapılan çalışma sonucunda mesleki benlik saygısı üzerinde yalnızca idari görev olma durumun etkili bir faktör olduğu görülmüştür. Örgütsel bağlılık değeri üzerinde ise cinsiyet, yaş, eğitim durumu, aylık gelir ve mesleki tecrübenin etkili faktörlerdir. Mesleki benlik saygısı ile örgütsel bağlılık arasında negatif yönlü ilişki bulunmuş olup, benlik saygısı arttıkça örgütsel bağlılık düzeyinin azaldığı tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to examine the relationship between the professional self-esteem and organizational commitment of physical education and sports teachers. In addition, their professional respect and organizational commitment were also examined according to various variables (gender, age, marital status, educational status, average monthly income, professional experience, working time at the school, the status of the school, the quality of the school and the status of being an administrative task at the school). In line with the goal of our research, the universe of the study consists of physical education and sports teachers (n=300), 117 female and 183 male, working in public and private schools in the provinces of Bağcılar, Bakırköy and Bahçelievler in the 2021-2022 academic year. The sampling method to be used in this direction will be a simple random sampling method, where all the participants have an equal and random chance of entering the sample, and at the same time, the research results will be revealed quickly and easily. IBM SPSS 25.0 program was used for data analysis. Descriptive statistical methods (frequency, percentage, mean, standard deviation) were used in the evaluation of the data. In comparisons, the data were determined by the Kolmogorov-Smirnov test, where the data did not show normal distribution, and the skewness- kurtosis values, and non-parametric tests were used. Therefore, the differences between the 2 groups were determined with the Mann Whitney U Test, and in the groups with more than 2, the Kruskal Wallis test. Tukey PostHoc test was used to determine which group the difference was in favor of Kruskal Wallis tests. The determination of the relationship between organizational stress and organizational commitment was also determined by Pearson Correlation. As a result of the study, it was seen that only being an administrative task was an effective factor on professional self-esteem. Gender, age, educational status, monthly income and professional experience are effective factors on the value of organizational commitment. A negative relationship was found between professional self-esteem and organizational commitment, and it was determined that as self-esteem increased, the level of organizational commitment decreased.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4596Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: