Pediatrik Grupta Dil ve Konuşma Değerlendirme Testleri
Özet
Pediatrik grupta, normal gelişim gösteren çocuklarda işitme,
dil ve konuşma gelişiminin aşamalarını bilmek, bu becerilerdeki bozukluk ya da gecikmelerin ayırt edilmesinde yol gösterici
olmaktadır. İşitme kaybı varlığında, kaybın erken dönemde
saptanması ve uygun müdahalelerin gerçekleştirilmesiyle çocuğunun normale yakın bir gelişim süreci geçirmesi sağlanır.
Uygun müdahalelerin içeriğinde çocuğun yaşına, gelişim sürecine uygun işitme ve dil eğitimleri bulunmaktadır. Erken
tanılanan, erken cihazlandırılan çocuklar için işitme ve dil
gelişim seviyelerine uygun eğitim programları olmazsa olmazdır. İşitme ve dil eğitimi ile çocuğun ifade edici ve alıcı dilini
geliştirmesi desteklenir. Dil ve konuşmayı değerlendiren testler
ile, yapılan bu müdahalelerin ve rehabilitatif yaklaşımların faydasını ve çocuğun mevcut gelişim düzeyini belirlemede, tanıya
gitmede kullanışlı ve pratik değerlendirme ölçütleri sağlanmış
olur. Dil ve konuşmayı değerlendirme testlerinin multidisipliner çalışmalarda kullanımı, çocuğun gelişiminin farklı yönleriyle ve detaylıca değerlendirilmesini, bu değerlendirmelerin
bilimsel çalışmalara ışık tutmasını sağlayacaktır. Dil ve konuşmayı değerlendirme testleri ile çocuğun alıcı ve ifade edici dili
değerlendirilebildiği gibi, belirli dil gelişimsel bozukluklara
yönelik olarak yapılan afazi, kekemelik gibi durumları değerlendirmek üzere geliştirilmiş testler de mevcuttur.
Bu derlemede pediatrik grupta kullanılan dil ve konuşmayı
değerlendirme testlerine odaklanılmıştır. Bu bağlamda Türkçe
Erken Dil Gelişimi Testi, Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi,
Türkçe Okul Çağı Dil Gelişim Testi, Okul Öncesi Dil Ölçeği,
Resim Kelime Tanıma Testi, Ankara Artikülasyon Testi, Erken
Okuryazarlık Testi, Türkçe Sesletim ve Sesbilgisi Testi, Kekemelik Şiddeti Değerlendirme Aracı ve Afazi Dil Değerlendirme Testi’ne değinilmiştir. Bu araştırma aracılığıyla, bu testlerin
amaçları, uygulanacağı yaş grupları, geçerlik ve güvenirlik bilgileri, içerikleri, materyalleri, alt testleri, puanlandırma sistemleri ve test maddelerinin dağılımı bildirilmiştir. Knowing the stages of speech, language, and hearing development in young patients developing normally helps to detect issues (or delays) with their abilities. By identifying the
loss early on and carrying out the necessary interventions,
it is possible to promise that a child with hearing loss will
experience a developmental phase close to normal. Training in hearing and language appropriate for the child’s age
and developmental stage constitutes appropriate therapies.
Early identification and receiving hearing aids or auditory
implants in children necessitate educational programs—
suitable for their language and hearing development stages.
Hearing and language instruction aid in children’s expressive and receptive language development. In addition to the
child’s current developmental stage, the tests that measure
language and speech provide significant and valuable evaluation criteria for figuring out how effective these interventions and rehabilitative approaches will be in making the
diagnosis. The use of language and speech assessment tests
in multidisciplinary research enables detailed and comprehensive evaluations of the child’s development, which will
shed light on scientific investigations. The child’s receptive
and expressive language—as well as aphasia and stuttering
for certain language developmental disorders—can be assessed using language and speech assessment tools. This
review focuses on language and speech assessment tests
used in the pediatric group. Test of Early Language Development, Turkish Expressive and Receptive Language Test,
Test of Language Development-Primary, Preschool Language Scale, Picture-Vocabulary Test, Ankara Articulation
Test, Early Literacy Test, Turkish Pronunciation and Phonology Test, Stuttering Severity Instrument 4, and Aphasia
Language Assessment Test are all mentioned in this context.
This study documented the objectives of these tests, the target age groups, the reliability and validity data, the content,
materials, subtests, scoring procedures, and the distribution
of test items.
Cilt
4Sayı
Özel Sayı: 1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/4492Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: