Sosyal öğrenme teorisi ekseninde kadına yönelik şiddete ilişkin görüşler: Beyaz yakalı örneği
Özet
Bu araştırmanın temel problemi olan kadına şiddet tüm toplumların ortak problemi olan ve en çok tartışılan araştırma alanlarından biridir. Literatürde kadına şiddet olgusu doğrudan erkek suçluluğunu işaret etmektedir. Bu çalışmanın amacı bahsi edilen erkek şiddeti ve erkek suçluluğunu toplumsal cinsiyet kalıpyargıları ve sosyal öğrenme kuramı ışığında irdeleyerek kadına şiddetin toplumsal bir analizini yapmaktır. Çalışmanın kuramsal çerçevesi sosyal öğrenme kuramı, toplumsal cinsiyet yargıları, feminist kuram ve erkeklik sosyolojisi kapsamındadır. Bu bağlamda literatür taraması yapılmış olup akabinde Beylikdüzü ilçesinde ikamet eden beyaz yaka işkolu mesleğine mensup, 20-30 yaş aralığındaki toplam 25 kişiye ulaşılmış, önceden belirlenmiş açık uçlu saha soruları yöneltilmiş, yarı yapılandırılmış mülakat formu uygulanarak derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların kadına şiddet, toplumsal cinsiyet ve sosyal öğrenme süreçleriyle ilgili görüşleri alınarak kadına şiddetin ve erkeği şiddete yönelten süreçlerin nedensel dinamikleri analiz edilmiş olup bu veriler çerçevesinde toplumsal cinsiyet yargılarının sosyal öğrenme süreçleri ile olan işbirliği sonucu şiddetin meşrulaşması, nesilden nesile aktarım süreçleri ve şiddetin toplumsal boyutu irdelenmiştir. Violence against women, which is the main problem of this research, is a common problem of all societies and is one of the most discussed research areas. The phenomenon of violence against women in the literature directly points to male guilt. The aim of this study is to make a social analysis of violence against women by examining the mentioned male violence and male delinquency in the light of gender stereotypes and social learning theory. The theoretical framework of the study is within the scope of social learning theory, gender judgments, feminist theory and sociology of masculinity. In this context, a literature review was conducted, and then a total of 25 people aged 20-30, belonging to white-collar occupational groups residing in Beylikdüzü, were reached, predetermined open-ended field questions were asked, and an in-depth interview was conducted by applying a semi-structured interview form. The causal dynamics of violence against women and the processes that lead men to violence were analyzed by taking the opinions of the participants about violence against women, gender and social learning processes.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3877Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: