Üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımı ile depresyon arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımı ile depresyon arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca demografik değişkenlere göre üniversite öğrencilerindeki sosyal medya kullanımının, depresyon düzeyleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığı da incelenmiştir. Bu araştırma Google Anket Yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmaya katılım sağlayan kişilerin sosyo-demografik özelliklerini tespit etmek için 'Sosyo-Demografik Veri Formu' kullanılmıştır. Katılımcıların sosyal medya kullanım düzeylerini belirlemek için ise Tutgun Ünal. Ve Deniz (2015) tarafından hazırlanan 'Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (SBÖ)' kullanılırken, katılımcıların depresyon düzeylerinin belirlenmesi içinde Türkiye'de geçerlik ve güvenirlik çalışması Teğin (1980), Hisli (1988) tarafından yapılan 'Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ)' kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 yılında Iğdır Üniversitesinde öğrenimlerine devam eden 210 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen verilere göre, Beck Depresyon envanteri ile Meşguliyet alt boyutu, Duygu Durum Düzenleme alt boyutu, Tekrarlama alt boyutu, çatışma alt boyutu ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki tespit bulunmaktadır. Analiz sonuçlarına göre cinsiyet, sınıf, medeni durum, öğrenim görülen bölüm ve sosyal medyaya erişim sağlanan cihaz grupları arasında ölçek puanı bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilememiştir. 20-21 yaş grubundaki katılımcıların Beck Depresyon Envanteri puanları 22 ve üzeri yaş grubundaki katılımcılara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir. Sosyal medya kullandığını ifade eden katılımcıların Meşguliyet alt boyut puanları, kullanmadığını ifade eden katılımcılara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu belirlenmiştir. Sosyal medyayı 7 yıldan uzun süredir kullandığını ifade eden katılımcıların Meşguliyet alt boyut puanları, 1 yıldan az süredir kullandığını ifade eden katılımcılara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir. Sosyal medyayı 7 yıldan uzun süredir kullandığını ifade eden katılımcıların Tekrarlama alt boyut puanları, 1-3 yıl arası kullandığını ifade eden katılımcılara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir. In this study, it was aimed to examine the relationship between social media use and depression in university students. In addition, it was also investigated whether there is a significant difference between social media use and depression levels in university students according to demographic variables. This research was conducted with the Google Survey Method. The 'Socio-Demographic Data Form' was used to determine the socio-demographic characteristics of the people participating in the research. In order to determine the social media addiction levels of the participants, the 'Social Media Addiction Scale prepared by Tutgun Ünal and Deniz (2015) was used and to determine the depression levels of the participants, the Beck Depression Index (BDI), of which the validity and reliability study was conducted in Turkey by Teğin (1980) and Hisli (1988), was used. The sample of the research consists of 210 university students who continue their education at Iğdır University in 2021-2022. According to the data obtained, there is a weak positive correlation between Beck Depression Inventory and Occupation sub-dimension, Mood Regulation sub- dimension, Repetition sub-dimension, conflict sub-dimension and Social Media Addiction Scale. According to the results of the analysis, no statistically significant difference was found between gender, class, marital status, department of education and device groups used to access social media in terms of scale scores. The Beck Depression Inventory scores of the participants in the 20-21 age group are statistically significantly higher than the participants in the 22 and over age group. It was determined that the Occupational sub-dimension scores of the participants who stated that they used social media were statistically significantly higher than those who stated that they did not use it. The Occupational sub-dimension scores of the participants who stated that they used social media for more than 7 years were statistically significantly higher than those who stated that they had been using social media for less than 1 year. The Repetition sub-dimension scores of the participants who stated that they used social media for more than 7 years were statistically significantly higher than the participants who stated that they used it for 1-3 years.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3864Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: