4-6 yaş arasındaki çocuklarda sosyal yetkinlik düzeyleri ve davranış problemleri arasındaki ilişkinin demografik verilere göre incelenmesi
Özet
Çocuğun sosyal gelişiminde en etkili evre olan okul öncesi dönem, sosyal yetkinlik davranışlarının da gelişebilmesi yönünden oldukça önemlidir. Çocuğun toplum içinde yaşadığı sorunlar ve bu sorunların çözümlenme yollarında, çevresindeki aile ve akranlarıyla kurduğu iletişim şekillerinde, davranışlarının şekillenmesinde, kişiliğinin oluşumunda sosyal yetkinlik düzeyi ona rehberlik etmektedir. Bu araştırmanın temel amacı, 4-6 yaş arasındaki çocuklarda sosyal yetkinlik düzeyleri ve davranış problemleri arasındaki ilişkinin demografik verilere göre incelenmesidir. Araştırmada 88 kız ve 42 erkek olmak üzere 130 çocuk seçilmiştir. Araştırma İstanbul ilinde Bahçelievler'deki anaokullarını kapsamaktadır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak, Sosyal yetkinlik ve davranış değerlendirme ölçeği ve Okul Sosyal Davranış Sorunları Tarama Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonunda sosyal yetkinlik ile sosyal yeterlik, kişiler arası ilişkiler, öz denetim becerisi ve akademik beceriler arasında orta düzey ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca Sosyal yetkinlik ile olumsuz sosyal davranışlar, saldırgan sinirli davranışlar ile antisosyal/agresif ve yıkıcı talepkar davranışlar davranışlar arasında orta düzey ve negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu kapsamda okul psikolojik danışmanları öğrencilerin erken gelişim özelliklerini, olumlu benlik algılarını ve farkındalıklarını geliştirebilmeleri için çocuklara ve ailelerine eğitim programları planlayabilir. The pre-school period, which is the most effective stage in the social development of the child, is very important in terms of the development of social competence behaviors. The social competence level guides the child's problems in the society and the ways of solving these problems, the forms of communication he establishes with the family and peers around him, the shaping of his behaviors, and the formation of his personality. The main purpose of this study is to examine the relationship between social competence levels and behavioral problems in children aged 4-6 years, according to demographic data. 130 children, 88 girls and 42 boys, were selected in the study. The research includes kindergartens in Bahçelievler in Istanbul. Social competence and behavior assessment scale and School Social Behavior Problems Screening Scale were used as data collection tools within the scope of the research. At the end of the research, a moderate and positive significant relationship was found between social competence and social competence, interpersonal relations, self-control skills and academic skills. In addition, a moderate and negative significant relationship was found between social competence and negative social behaviors, aggressive angry behaviors, and antisocial/aggressive and destructive demanding behaviors. In this context, school counselors can plan educational programs for children and their families so that students can improve their early development characteristics, positive self-perceptions and awareness.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3842Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: