Üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımı ile beden algısı ve yeme tutumu arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı, yetişkinlik dönemini kapsayan 18-30 yaş arası üniversite
öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ile beden algısı ve yeme tutumu arasındaki
ilişkinin incelenmesidir.
Araştırma anket yöntemiyle internet ortamında gerçekleşmiştir. Verilerin
toplanmasında Şahin ve Yağcı (2017) tarafından geliştirilen ‘Sosyal Medya
Bağımlılığı Ölçeği’ ile Türkiye’de geçerlik ve güvenirlik çalışması Hovardaoğlu
(1993) tarafından yapılan 'Vücut Algısı Ölçeği’ ile Savaşır ve Erol (1989) tarafından
geçerlik ve güvenirliği yapılan ‘Yeme Tutum Testi’ kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 165’i kadın, 85’i erkek olmak üzere 250 gönüllü üniversite öğrencisi
oluşturmaktadır. İnternet ortamında elde edilen verilen toplandıktan sonra bilgisayar
veri tabanlı analiz programı ile (SPSS-22) çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında
kullanılan ölçeklerin güvenilir olup olmadığını belirlemek için iç tutarlılık katsayısına
(Cronbach’s Alpha) bakılmıştır. Aynı zamanda kullanılan envanterlerin normal
dağılım eğrisine sahip olup olmadığını belirlemek içinde çarpıklık ve basıklık
değerleri ortaya konulmuştur.
Araştırmanın bulgularına göre; sosyal medya kullanımı ile yeme tutumları arasında
orta düzeyde olumlu ilişki bulunmuştur. Aynı zamanda beden algısı ile yeme tutumu
arasında da olumsuz düşük düzeyli anlamlı ilişki tespit edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen sonuca göre üniversite öğrencilerinde sosyal medya
kullanımı arttıkça yeme tutumları ölçeğinden alınan puanlar artmaktadır. Bu durum
sosyal medya kullanımı daha fazla olan katılımcıların daha olumsuz yeme tutumlarına
sahip olduklarını göstermektedir. Aynı zamanda üniversite öğrencilerinde beden algısı
arttıkça olumsuz yeme tutumları azalmaktadır. Bu bulgu ise beden algısına yönelik
pozitif tutum arttıkça yeme tutumlarının daha sağlıklı hale geldiğini ifade etmektedir.
Fakat sosyal medya kullanımı ile beden algısı arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır. The aim of this study is to examine the relationship between the use of social media
and body image and eating attitude of university students between the ages of 18-30
covering the adulthood period.
The research was carried out on the internet with the survey method. In the collection
of data, the 'Social Media Addiction Scale' developed by Şahin and Yağcı (2017) and
the 'Body Perception Scale', the validity and reliability study of which was conducted
in Turkey by Hovardaoğlu (1993), and the 'Eating Attitude Scale' which was validated
and reliable by Savaşır and Erol (1989). test' was used. The study group of the research
consists of 250 volunteer university students, 165 women and 85 men. After the data
obtained in the internet environment were collected, it was analyzed with a computer
data-based analysis program (SPSS-22). In order to determine whether the scales used
in the research are reliable, the internal consistency coefficient (Cronbach's Alpha) was
examined. At the same time, skewness and kurtosis values were determined to
determine whether the inventories used had a normal distribution curve.According to
the findings of the research; A moderately positive relationship was found between
social media use and eating attitudes. At the same time, a negative low-level significant
relationship was found between body image and eating attitude.
According to the results obtained from the research, the scores obtained from the eating
attitudes scale increase as the use of social media increases in university students. This
shows that the participants who use more social media have more negative eating
attitudes. At the same time, as body image increases in university students, negative
eating attitudes decrease. This finding indicates that as positive attitude towards body
image increases, eating attitudes become healthier. However, no significant
relationship was found between social media use and body image.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3260Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: