Ergenlerde benlik imajının sosyal görünüş kaygısı ve bilişsel çarpıtmalarla ilişkisinin değerlendirilmesi
Özet
Literatür incelendiğinde, yaşam sürecinin en önemli dönemlerinden
biri olan ergenlik döneminde, benlik imajı ve sosyal görünüş kaygılarının bilişsel
çarpıtmalarla ilişkili olduğunu saptayan çalışmalar bulunmaktadır. Bu bağlamda
çalışmamızda benlik imajının,sosyal görünüş kaygısı ve bilişsel çarpıtma arasındaki
ilişkilerin ortaya konulması amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmaya İstanbul ili merkez ilçelerinde rastgele örneklemle seçilmiş olan
14-17 yaşları arasında yaklaşık 398 ergen katılmıştır. Araştırmada katılımcılara Kişisel
Bilgi Formu Offer Benlik İmajı Ölçeği, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği, Bilişsel
Çarpıtma Ölçeği uygulanmıştır.
Bulgular: Yapılan analiz sonucunda katılımcıların sosyo-demografik verilerine göre
Benlik Algısı, Sosyal Görünüş Kaygısı ve Bilişsel Çarpıtma puanlarının farklılaşmakta
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların benlik algısı ile sosyal görünüş kaygısı
arasında negatif ve benlik algısı ile bilişsel çarpıtmalar arasında negatif ve sosyal
görünüş kaygısı ile bilişsel çarpıtmalar arasında pozitif yönlü ilişkilerin bulunduğu
görülmüştür.
Sonuç: Benlik algısı ile sosyal görünüş kaygısı arasında negatif yönlü ilişki,
ergenlerde benlik imajı puanının arttıkça sosyal görünüş kaygınının azaldığını, benlik
algısı ile bilişsel çarpıtmalar arasında negatif yönlü ilişki de benzer şekilde benlik
algısı arttıkça sosyal görünüş kaygısının azaldığı şeklinde yorumlanabilir. Ayrıca
sosyal görünüş kaygısı ile bilişsel çarpıtmalar arasında pozitif yönlü ilişki de
ergenlerde sosyal görünüş kaygısı puanı artıkça bilişsel çarpıtma puanlarının da
arttığını ifade etmektedir. Benlik imajı, sosyal görünüş kaygısı ve bilişsel
çarpıtmaların daha büyük örneklemdeki çalışmalar bu konudaki önlemsel ve tedavisel
girişimlere ışık tutacaktır. When the literature is examined, there are studies that found
that self-image and social appearance concerns are associated with cognitive
distortions in adolescence, which is one of the most important periods of the life
process. In this context, our study aimed to reveal the relationships between selfimage, social appearance anxiety and cognitive distortion.
Method: Approximately 398 adolescents between the ages of 14-17, randomly
selected from the central districts of Istanbul, participated in the study. In the study,
the Personal Information Form Offer Self-Image Scale, Social Appearance Anxiety
Scale, and Cognitive Distortion Scale were applied to the participants.
Results: As a result of the analysis, it was concluded that the Self-Perception, Social
Appearance Anxiety and Cognitive Distortion scores differ according to the
sociodemographic data of the participants. It was observed that there were negative
correlations between the participants' self-perception and social appearance anxiety,
negative relationships between self-perception and cognitive distortions, and positive
relationships between social appearance anxiety and cognitive distortions.
Conclusion: The negative relationship between self-perception and social appearance
anxiety can be interpreted as that as the self- perception score of adolescents increases,
social appearance anxiety decreases. The negative relationship between selfperception and cognitive distortions indicates that as self-perception increases, social
appearance anxiety decreases. In addition, the positive relationship between social
appearance anxiety and cognitive distortions indicates that as social appearance
anxiety scores increase in adolescents, cognitive distortion scores also increase. It
would be beneficial to conduct more studies for adolescents in intervention programs
that will improve self-image and reduce social appearance anxiety and distortions.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3249Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: